Verzin ezelsbruggetjes. Leer de topografie in stukken. Deel de kaart op en neem voor een x aantal vlakken per dag te leren. Veel namen lijken op elkaar en kun je ook d.m.v. alfabet volgorde onthouden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook kun je online spelletjes vinden waarop je de topo op een "leukere" manier kunt leren. (zie onderstaande bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je de topografie van Nederland wilt leren zou ik beginnen met één bepaalde provincie. Zoek eerst de hoofdstad op en ga dan via internet eens kijken naar de meest interessante dingen in die stad. Verken dan digitaal de grotere plaatsen in die provincie.
Maak een schets van de provincie, zet er de hoofdstad en de grote plaatsen in en de namen erbij.
Pak dan de tweede provincie en doe hetzelfde.
Als je zo twee provincies hebt afgewerkt kijk je eerst naar de schetsen met plaatsnamen van beide provincies. Zorg, dat je ze terug kent.
Ga verder met provincie nr 3 herhaal wat je boven hebt gedaan. Breidt zo langzaam je hele topografie uit over het hele land.
Natuurlijk kun je zo ook werken voor Europa en de rest van de wereld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De voor mij beste methode is op reis gaan: vakantie!
Koop in dit geval een plattegrond/kaart van Nederland en ga met een vriend of vriendin op weg. Ga van dorp naar dorp, naar rivier en strand, kijk eens op de hei en bij een groot meer! Neem eens vakantie in Nederland en maak er een fiets- of misschien zelfs wandelvakantie van. Je kunt onderweg kamperen bv.

Zal je zeggen: we hebben net vakantie gehad, ja is zo, maar je kunt ook een weekend op stap gaan. Vrijdagavond weg en zondagmiddag/-avond weer thuis.
Zelf ergens zijn, zelf beleven is veel leuker en blijft veel langer hangen, je hoeft het niet te leven, je weet het al!

Veel plezier!