Mogen scholen tegenwoordig nog eisen stellen aan leerlingen die van MAVO naar HAVO willen doorstrome?

Mogen scholen nog eisen stellen om van MAVO4 Naar HAVO4 te gaan

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
MAVO bestaat niet meer. Het is gewoon VMBO-t. Sommige scholen noemen het mavo omdat dat voor ouders “beter” klinkt. Helaas word de vmbo als minder gezien.

Antwoorden (1)

Voor zover mij bekend: ja.

De wet gelijke kans op doorstroom vmbo-havo ligt op dit moment als voorstel in de Tweede Kamer.

"Dit wetsvoorstel regelt dat leerlingen met een diploma vmbo in de theoretische (tl) of gemengde leerweg (gl) toegelaten moeten worden tot havo 4, indien zij voldoen aan voorwaarden die bij algemene maatregel van bestuur worden vastgesteld die betrekking hebben op het door hen afgelegde eindexamen. De ruimte van het bevoegd gezag om te beslissen over de toelating van deze leerlingen tot de school wordt hiermee ingeperkt, voor leerlingen ontstaat er een gelijke kans op doorstroom."

Ik heb geen teksten gevonden waaruit blijkt dat het voorstel intussen een wet is geworden.
Computoon