Mijn (nog lopende) werkcontract wordt aangepast, mag dat?

Momenteel werk ik als uitzendkracht bij een bedrijf. Daar heb ik een fase A contract, wat één jaar geldig is. Per brief ben ik geïnformeerd dat: "vanwege een wijziging in het interne beleid van je werkgever is een contract wijziging noodzakelijk gebleken. ... In het vernieuwde contract is de contractvorm gewijzigd naar een weekcontract."

Mijn vraag: - Mag dit zomaar? (contract vorm aanpassen)
- Kan ik hier iets tegen doen? (bv. het vernieuwde contract niet tekenen, en als het ware mijn oude contract behouden)

En verder advies is zeker welkom! Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als jullie beide akkoord mag je altijd een contract veranderen, de vraag is of het slim is en in jouw voordeel. Ik weet niet wat beide contracten inhouden maar ik gok van niet. Als je tekent kan het zo maar zo zijn dat je binnen een weel buiten staat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thanks voor de reactie! Ik hoef dus niet 'verplicht' het nieuwe contract te tekenen? Die indruk krijg ik namelijk wel, doordat er in de brief staat "door een wijziging in het interne beleid is een vernieuwd contract noodzakelijk gebleken"

Antwoorden (1)

Normaal gesproken zijn contracten in fase A overeenkomsten waarop het uitzendbeding van toepassing is. Kijk dit na in je overeenkomst. Is dit zo, dan kun je tussentijds "meteen" opstappen. De uitzendopdracht kan ook worden beeindigd door het bureau (met enkele dagen opzegtermijn, aantal is afhankelijk van aantal al gewerkte weken). Ook bij ziekte zal de overeenkomst (meestal) worden beeindigd omdat de opdrachtgever niet betaalt voor een niet-aanwezige uitzendkracht. Kortom, als het uitzendbeding van toepassing is, is het "vrijheid-blijheid" voor beide partijen, flexibeler kan niet. Men kan wel de intentie uitspreken dat men werk heeft voor een jaar maar als het uitzendbeding van toepassing is, heb je daar eigenlijk niet veel aan.

Als het uitzendbeding (uitzonderlijk in fase A) niet van toepassing is, DAN zou je een "gegarandeerde" periode van een jaar werk hebben. Maar meestal wordt ook bij dit soort arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd afgesproken dat ze (met een opzegtermijn van een maand) kunnen worden opgezegd. Het uitzendbureau moet dan wel een ontslagvergunning aanvragen en krijgen van het UWV. Of de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter laten ontbinden.

Ik vermoed dat je een fase A met uitzendbeding hebt. Dat is vrij gebruikelijk; de versie met de minste zekerheid.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor de uitgebreide reactie! Alleen blijft mij nu nog een beetje onduidelijk wat ik het beste kan doen (wat betreft: het nieuwe contract ondertekenen of wellicht helemaal niet, en misschien op zoek naar een andere baan met minder onzekerheden) gr,
Computoon
6 jaar geleden
Als je nu werkt onder een uitzendbeding (dat moet je kunnen lezen in je overeenkomst of het uitzendbureau moet het je kunnen vertellen) dan zou ik kiezen voor de laatste optie die je noemt in bovenstaande reactie. De enige zekerheid die je nu hebt is onzekerheid. Teken je niet, dan kan de inleen toch tussentijds eindigen, teken je wel dan ook. Heb je nu een "gewoon" bepaalde tijd contract voor een jaar met het uitzendbureau (dus zonder uitzendbeding) dan zou ik zeker niet zomaar tekenen maar iemand inschakelen met kennis op het gebied van arbeidsrecht met de vraag om advies "wat te doen". Eenzijdig aanpassen van een overeenkomst kan alleen in bijzondere situaties met een hele hoop mitsen en maren. Of wanneer je er beiden mee akkoord gaat maar dan is het tweezijdig - maar waarom zou je dat in dit geval willen?
Als het uitzendbureau zo'n verandering wil (omdat de inlener iets heeft laten doorschemeren?) dan voel je waarschijnlijk al nattigheid.