Kan je afgekeurd, of gedeeltelijk, worden met reuma?

Ik zit nu ruim een jaar in de ww. Ik ben 52 jaar en heb reuma (RA). Ik krijg steeds meer lichamelijke klachten waardoor werken vaak me heel veel moeite kost. Ik heb sinds 1 Juli, dit jaar, een baan gevonden voor 6 maanden in de thuishulp voor 12-18 uur per week. Ik krijg dus nog wel gedeeltelijk ww. Ik vind het steeds moeilijker worden om het vol te houden, krijg steeds meer klachten in schouders, armen, rug en knieën. Het UWV heeft me toen geadviseerd om het niet te melden bij mijn werkgever, dat ik reuma heb, want de kans dat ze me gaan houden word dan heel klein, ik heb dat dus ook niet gemeld. Natuurlijk wil het uwv dat ik helemaal uit de ww komt door meer uren te draaien. Om uit de ww te kunnen moet ik dus zeker het dubbele aan uren draaien, full time dus. Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten volhouden als ik meer uren zou krijgen. Ik heb nu al veel klachten en moeite, ik slik elke dag al diclofenac (75mg) om die pijn een beetje weg te krijgen. Daarnaast heb ik natuurlijk mijn medicatie voor de reuma (ik spuit Methotrexaat). Ik ben daar erg moe van waardoor ik na werk lig te slapen en geef me concentratieproblemen. . Het geef me veel stress want het uwv zit ook aan me te trekken. 4 sollicitaties per maand wat ook steeds moeilijker word. A.s maandag moet ik weer bij het uwv komen. Moet ik dit bespreken met hun of heeft dat weinig zin, want ik denk echt dat dat hun geen snars kan schelen? Ik ben de wanhoop nabij en weet niet meer wat ik moet of kan doen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (2)

Reuma is een chronische aandoening die je serieus moet nemen.
Ik ken iemand die volledig is afgekeurd. Ze deed zittend werk, laat staan dat je lichamelijk werk doet zoals bij de thuiszorg.
Maar de vraag is, wil je afgekeurd worden...want dan weer aan de slag komen later is heel lastig, zo niet onmogelijk.
Maar zoals je zelf aangeeft als het niet anders kan....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord marc0909.
Het blijft een moeilijke kwestie.
Ik zit er niet echt op te wachten om afgekeurd te worden maar dit is ook niks, kost me zoveel energie.
A.s maandag moet ik weer naar het uwv en gaat het aangeven, ik zie dan wel wat ze zeggen. Uwv weet dat ik reuma heb maar doen er wel lichtjes over, vind ik. Ze zijn niet echt begrip vol.
Ik zou het zeker melden. Met ernstige reumaklachten kun je voor bepaalde werkzaamheden afgekeurd worden, ik verwacht dat thuiszorg daar ook onder valt aangezien dat lichamelijk zwaarwerk kan zijn. Natuurlijk zal UWV wel gaan kijken of je ander werk kunt doen wat minder belastend is.