Hoe kan het dat iemand die een universitaire opleiding weet af te ronden en niet lukt omdat op dat niveau te werken?

Hoe kan het dan tevens dat dezelfde persoon op niveau voor mbo+ werkzaamheden toch constant nog fouten maakt en dus niet vlekkeloos functioneert ? Wie weet dit of heeft een vermoeden hoe dit kan ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Hoogintelligente mensen zijn vaak ook hoogsensitief, dat wil zeggen dat ze erg gevoelig zijn voor geluiden, licht, beweging en allerlei afleidende prikkels om hen heen. Een rustige werkomgeving is voor die mensen heel belangrijk. Ze zijn snel afgeleid in een omgeving waar collega's rondlopen, waar continu gesprekken worden gevoerd op de achtergrond en waar ze geacht worden snel te kunnen switchen tussen hun taak en een mailtje of appje dat tussendoor even beantwoord moet worden.

Er zijn ook mensen die heel goed kunnen studeren, maar heel slecht kunnen samenwerken. Als de werkomgeving vraagt om samenwerken, om taken uit handen kunnen geven en ook zelf deeltaken kunnen uitvoeren, kan zo iemand daar erg onzeker en/of gestrest van raken. De oplossing is dan niet om op een lager niveau of op een lager tempo te gaan werken, maar om te zoeken naar werk waar de werkomstandigheden passender zijn.

Er zijn hoogbegaafde mensen die 2 universitaire studies hebben afgerond en uiteindelijk helemaal gelukkig zijn in hun baan als vrachtwagenchauffeur of postbode.

Juist als intelligente mensen met een hoge opleiding gaan werken in een omgeving die vooral gericht is op mensen met een gemiddeld denkniveau, kunnen er ook situaties ontstaan die door de omgeving of werkgever gezien worden als 'fout' of 'onvolledig', terwijl de hoogopgeleide slimmerik dat zo ontzettend voor de hand liggend vindt dat het het vermelden niet waard is. Dat kan over en weer tot grote frustraties leiden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed kunnen leren is iets heel anders dan die kennis in de praktijk brengen. Ik ken ook mensen waar het andersom werkt, zeer kundige mensen die op een of andere manier met geen mogelijkheid het papiertje kunnen halen.