Krijgt mijn zoon jeugdvakantie?

Beste ik heb een vraag

Mijn zoon gaat vanaf oktober beginnen met werken , hij krijgt eerst een contract van 6 maanden en hierna kan dit een contract worden van onbepaald duur . Nu lees ik dat de jeugdvakantie moet ingegeven worden voor eind februari . Maar kan mijn zoon dan jeugdvakantie nemen want als hij ik oktober werkt en je telt er 6 maanden bij dan is het eind maart dat hij eventueel een contract krijgt van onbepaalde duur en dan kan hij geen jeugdvakantie meer aanvragen . Het komt er eigenlijk op neer of mijn zoon tijdens zijn werk van bepaalde duur (6 maanden) al jeugdvakantie kan laten vast zetten voor juli of augustus ook al weet hij niet af hij er kan blijven normaal gezien zal hij wel kunnen blijven . Kan u mij hier meer over vertellen ? En wat zal de werkgever zeggen als hij in januari dat voorsteld want hij zit dan nog met zijn contract van bepaalde duur .

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Hoe oud is die zoon?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20 jaar
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.vdab.be/wegwijs/vakantie.shtml

Antwoorden (1)

Je zoon heeft in 2018 recht op 4 weken betaalde vakantie (er van uitgaand dat hij in 2017 nog een deel van het jaar studeerde). Een deel daarvan zal vallen onder de reguliere vakantieregeling en een deel onder de regeling jeugdvakantie.

Dat hij recht heeft op 4 weken vakantie wil niet zeggen dat hij ook het recht heeft op 4 weken aaneengesloten vakantie op het moment dat hij dat wil. Het kan per werkgever verschillend zijn wat de richtlijnen zijn voor het plannen van de vakantie. Bij een bedrijf dat juist in de zomervakantie veel werk heeft zal het lastig zijn om in die periode vakantie op te nemen. Meestal geldt wel: hoe eerder aangevraagd, hoe groter de kans dat je vakantie krijgt op de voorkeursdagen. Die garantie heb je echter nooit, ook niet als je er al 10 jaar werkt.

Of je al vakantiedagen kunt laten vastleggen voor een periode die buiten je huidige contract valt, zal in overleg met de werkgever moeten. Een klein bedrijf dat handmatig de aanvragen verwerkt zal dat kunnen (en willen?) noteren, een groot bedrijf waar alles volgens een bepaald computersysteem verloopt heeft daar wellicht geen mogelijkheden voor. Dan is de kans aanwezig dat hij geen vakantie kan opnemen in de zomervakantie. Zijn recht op 4 weken vakantie in dat kalenderjaar blijft wel bestaan, alleen zal hij ze op een ander moment moeten plannen.