Kan ik als ZZP'er binnen mijn bedrijf de remedierende werkzaamheden zonder BTW factureren en de coach werkzaamheden met BTW?

De rekenondersteuning aan basisschoolleerlingen sluit aan bij de lesstof van school, dus daar hoeft geen BTW over geheven te worden. Over mijn coachingswerkzaamheden (bijv. faalangsttraject) moet wel BTW geheven worden. Kan dit binnen 1 bedrijf?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Jazeker kan dat. Je bent het zelfs verplicht. Binnen een onderneming kunnen verschillende werkzaamheden worden uitgevoerd. Als je diensten en /of producten verkoopt kunnen die allemaal een verschillend btw tarief hebben: 0%, 6%, 21% of vrijgesteld zijn van btw (is niet hetzelfde als 0%). Je moet je boekhouding dus goed bijhouden.

Kosten die betrekking hebben op de betreffende werkzaamheden dien je volgens eenzelfde verdeling te boeken wat betreft de btw-teruggave. Van materiaal dat jij inkoopt om te gebruiken bij de vrijgestelde werkzaamheden mag je dus niet de btw aftrekken. Van materiaal dat je gebruikt voor de met btw belaste werkzaamheden wel. Voor materiaal dat je gebruikt voor zowel de belaste als onbelaste werkzaamheden dien je in principe een verdeling te maken in een belast en een onbelast deel. In de praktijk kun je als zzp-er een schatting maken in je eigen voordeel, mits je dat later bij een eventuele controle aannemelijk kunt maken. Of je de verdeling maakt op basis van aantal uren dat je bijvoorbeeld je computer, bureau en bureaustoel gebruikt voor de voorbereiding van belaste en onbelaste werkzaamheden, of dat je de verdeling maakt op basis van omzet, mag je zelf weten. Je dient wel 1 keer te kiezen en dus niet elke btw-periode een andere berekening te hanteren.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Computer bureau is alleen bij de aanschaf dat er btw over wordt gerekend. Dus dat is niet zo moeilijk. Afschrijvingen zijn gewoon kosten dus dat maakt niets uit @Inekez1