Kun je elk moment met een BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg) opleiding beginnen?

Ik heb een verkeerde studie-keus gemaakt, dus ik wil aan de slag met een andere opleiding! Het liefst betaald, praktisch, afwisselend en met uitzicht op groei! Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Om kort te zijn: Nee, je kunt niet elk moment met een BBL opleiding beginnen.

Om met een BBl opleiding te kunnen beginnen moet je eerst contact opnemen met een opleidingsinstantie waarbij je je BBL wilt volgen. Ik zelf heb een schilder BBL gedaan.

Deze opleider zal je vertellen of er plaats is, aangezien je vaak ook nog een of twee dagen in de week naar school moet. Als er plaats is volgt een intake gesprek, hierbij moet je vertellen wat je zo mooi lijkt aan het vak, wat je interesses zijn en waarom je voor BBL kiest. Ik moest ook nog een kennistest doen, maar ik weet niet of dat overal zo is.

Als dat allemaal goed is, word het tijd om een praktijk opleider te vinden, waarbij je 3a4 dagen in de week aan het werk kan. Dit gaat in overleg met de school, of de school zoekt een opleider voor je, dit moet altijd een bedrijf zijn dat hiervoor gecertificeerd is!

Dan kun je aan de slag, en word het tijd om de contracten te ondertekenen, kijk je contract en je CAO goed door!

In het algemeen zijn BBL opleidingen altijd betaald conform CAO, ik heb zelf eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand niet betaald kreeg, reken je echter niet rijk, je bent nog wel gewoon bezig een vak te leren, en het is mooi meegenomen dat je daar voor betaald krijgt.

In het begin is doorzetting vermogen heel belangrijk, omdat je dan vaak de wat saaiere werkzaamheden moet doen voor een bedrijf, bijt hier echter even doorheen en je zult een prachtige tijd te gemoed gaan, misschien kun je na je opleiding zelf wel bij dat bedrijf aan het werk!

Succes met het vinden van een geschikte opleiding!