hoe lang mag een leraar mij de les weigeren?

Mijn leraar wil mij niet meer in de les hebben. staat er ergens hoe lang dat mag?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.8K
Erna55
6 jaar geleden
In de schoolregelementen staat hoe een schorsing te werk gaat.
Lees deze eens.
jc54
6 jaar geleden
Ligt er aan wat er is voorgevallen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien tot je je excuses hebt aangeboden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ontzeggen van de toegang tot een les mag in principe voor maximaal één week.
De maatregel mag zeer waarschijnlijk niet door een docent worden opgelegd, maar alleen door de rector/afdelingsdirecteur. Kijk hiervoor in het leerlingenstatuut van je school.

Antwoorden (1)

Aannemende dat het gaat om een leerling van het voortgezet onderwijs en jonger dan 18 jaar.
Een school voor voortgezet onderwijs mag een leerling maximaal één aaneengesloten week schorsen. De leerling heeft dan tijdelijk geen toegang tot de school of tot bepaalde lessen.
Als de schorsing langer dan één dag duurt moet het schoolbestuur de leerling en de ouders van de leerling schriftelijk op de hoogte brengen van de schorsing. In de brief van de school moet worden vermeld waarom de leerling is geschorst en voor hoe lang en hoe de ouders of de leerling bezwaar kunnen maken tegen het besluit.
Het schoolbestuur moet de Inspectie van het Onderwijs schriftelijk op de hoogte brengen en tevens de reden van de schorsing vermelden.

Als een leerling geschorst is mag het geen lessen volgen, maar dat betekent niet dat de leerling vrij heeft. De school blijft verplicht de leerling onderwijs te geven. Dit kan bijvoorbeeld met extra huiswerk dat de school na schooltijd met de leerling bespreekt.