Ben ik verplicht mee te gaan op schoolkamp?

Hallo, ik ben een jongen van 19 jaar oud en volg een opleiding ICT niveau 3 op het MBO. Ik doe dit jaar over omdat ik mijn vorige schooljaar niet gehaald heb. Vorig jaar gingen we ook op schoolkamp en ben ik meegegaan. Dit jaar is het schoolkamp exact hezelfde en moet ik deze zelf betalen. Ik krijg dus maar 83 euro inkomen per maand en dit kamp kost 60 euro. Ik vind dit zelf erg zonde van het geld en heb dus mijn mentor gebeld en gezegd dat ik mij dit niet kan veroorloven. Mijn mentor zei vervolgens dat ik geen keuze had en dat dit een verplicht kamp is. Heb ik hier nog enige mogelijkheden of zit er niets anders op?

Mvg David

Weet jij het antwoord?

/2500

Wanneer de school het schoolkamp verplicht stelt moet de school ook voor de kosten opdraaien. Kijk maar even bij de leerplichtwijzer. Daar staat meer informatie over dit soort zaken.

De school kan als voorwaarde stellen dat je mee moet op kamp, maar de betaling is vrijwillig. Je hoeft dus niet te betalen als je dat niet wilt. Zoals de bron (rijksoverheid) aangeeft: "De school mag voor extra diensten en activiteiten zoals excursies een vrijwillige bijdrage vragen. Studenten en ouders bepalen zelf of zij willen betalen om van deze diensten of activiteiten gebruik te maken. Ze zijn niet nodig om de opleiding te kunnen volgen of het diploma te behalen." (Overigens kan de school zo'n excursie wel verplicht stellen, maar is het nog maar de vraag of ze je onderwijs of een diploma kunnen weigeren als je niet meegaat. Maar dat zou ik eerst goed onderzoeken).

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/m...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100