Ben ik verplicht mee te gaan op schoolkamp?

Hallo, ik ben een jongen van 19 jaar oud en volg een opleiding ICT niveau 3 op het MBO. Ik doe dit jaar over omdat ik mijn vorige schooljaar niet gehaald heb. Vorig jaar gingen we ook op schoolkamp en ben ik meegegaan. Dit jaar is het schoolkamp exact hezelfde en moet ik deze zelf betalen. Ik krijg dus maar 83 euro inkomen per maand en dit kamp kost 60 euro. Ik vind dit zelf erg zonde van het geld en heb dus mijn mentor gebeld en gezegd dat ik mij dit niet kan veroorloven. Mijn mentor zei vervolgens dat ik geen keuze had en dat dit een verplicht kamp is. Heb ik hier nog enige mogelijkheden of zit er niets anders op?

Mvg David

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K
Erna55
6 jaar geleden
Je mentor zegt dat het verplicht is op de opleiding. Duidelijk toch ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bedoeling van een schoolkamp is meestal vooral om je (nieuwe) klasgenoten te leren kennen. Ook al zijn de activiteiten hetzelfde, dan nog is het dus waardevol.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien kan je geld van je ouders lenen of iemand die je kent dat je toch wel rond komt? En anders zit er niks meer op en ben je toch verplicht om te gaan.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
je kunt er ook voor kiezen om een baantje te gaan zoeken. als je volwassen bent moet je wel meer dan 83 euro per maand kunnen binnen brengen naast je studie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind bovenstaande reacties nogal vreemd. De vragensteller is een volwassen man die vraagt om informatie en het helpt dan ook niet als mensen op een kennisplatform als GV een moreel oordeel gaan vellen en geen kennis verspreiden.
tinus1969
6 jaar geleden
Verder; de baantjes liggen soms niet voor het oprapen. Voor veel baantjes ben je met 18 al te oud -want een 15 jarige is goedkoper.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Nee, dat is niet verplicht. Ik was 26 en tegen mij werd ook gezegd dat het kamp verplicht was. Ik had geen zin in een zuipfeest met 16/17 jarigen. Ik ben gewoon niet komen opdagen. Zonder afmelden ook. De eerste lesdag daarna was ik gewoon aanwezig. En de enkele docent die er naar vroeg heb ik gezegd "ik kon niet, moest werken." Had geen gevolgen.

Antwoorden (2)

Wanneer de school het schoolkamp verplicht stelt moet de school ook voor de kosten opdraaien. Kijk maar even bij de leerplichtwijzer. Daar staat meer informatie over dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Waar staat dat in de leerplichtwijzer ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat hier hoe dan ook niet om een leerplichtige.
De school kan als voorwaarde stellen dat je mee moet op kamp, maar de betaling is vrijwillig.
Je hoeft dus niet te betalen als je dat niet wilt. Zoals de bron (rijksoverheid) aangeeft: "De school mag voor extra diensten en activiteiten zoals excursies een vrijwillige bijdrage vragen. Studenten en ouders bepalen zelf of zij willen betalen om van deze diensten of activiteiten gebruik te maken. Ze zijn niet nodig om de opleiding te kunnen volgen of het diploma te behalen."

(Overigens kan de school zo'n excursie wel verplicht stellen, maar is het nog maar de vraag of ze je onderwijs of een diploma kunnen weigeren als je niet meegaat. Maar dat zou ik eerst goed onderzoeken).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Dit antwoord had ik ook eerst gegeven (met dezelfde bron), maar verwijderd omdat ik niet wist hoe "hard" die verplichting was.
Uit een reactie bij de vraag blijkt dat je zonder problemen weg kunt blijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil niet muggenziften, maar aangezien het om iemands toekomst gaat wil ik wel graag voorzichtig zijn. Ik vind de conclusie dat je zonder problemen weg kunt blijven op grond van één voorbeeld van een ander wat kort door de bocht. Uit verschillende bronnen blijkt dat mbo-scholen introductiedagen, werkweken, studiereizen en excursies verplicht kunnen stellen. De wetgever biedt die mogelijkheid al impliciet door te stellen dat er alleen een vrijwillige bijdrage mag worden gevraagd voor verplichte excursies. Het kan best zijn dat de verplichting is opgenomen in de voorwaarden van de school en door deel te nemen aan het onderwijs verplicht je je ook tot het je aan die voorwaarden houden. Verder zijn blijkbaar voor de vragensteller de kosten het belangrijkste struikelblok, terwijl dat van de werkgever niet mag.
Als de vragensteller echt niet wil, kan hij natuurlijk ook doen of zijn neus bloedt en zich naderhand natuurlijk verdedigen met het argument dat er verplichte kosten werden gerekend voor de excursie terwijl dat wettelijk niet is toegestaan.
SimonV
6 jaar geleden
Daar kan ik geen speld tussen krijgen! ;-)
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus!