Kan een gesprek bij het ggz invloed hebben op mijn carriere?

Hi allemaal,

Ik vroeg mij af of een gesprek bij het ggz invloed kan hebben op mijn carrièremogelijkheden later.

Na heel veel ziekenhuis bezoeken en pijnlijke operaties, ben ik er achter dat het ook mentaal niet goed met me gaat. Er zijn heel wat dingen gebeurd waar ik mij niet bij neer kan leggen en hier wil ik graag hulp bij krijgen.

Hier gaat het dan vooral over het feit dat ik geen kinderen kan krijgen.

Het is al een grote stap te erkennen dat het niet goed gaat, maar ik wil niet dat ik later invloed gaat hebben op mijn werk. Ik zou graag rechten gaan studeren en later voor een gemeente of overheid gaan werken.

Hebben jullie hier ervaring in, of tips wat wel en niet te doen?

Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Een werkgever kan en mag niet in je medisch dossier kijken en komt er daarom in principe niet achter dat je ooit in de GGZ bent behandeld of zelfs opgenomen. Voor het werken bij de overheid heb je vaak een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig die je krijgt van justitie, en ook zij kunnen niet bij de medisch dossier. Contact met de GGZ hoeft daarom in veel gevallen geen beletsel te zijn voor een carriere bij de overheid.

Voor bijzondere functies moet je melden of er sprake is van psychische problemen of medicijngebruik. Dat geldt bijvoorbeeld voor functies bij de AIVD of in functies waar je een wapen krijgt, zoals bij de politie of het leger. Ook gelft dit voor gevoelige functie bij justitie, omdat je ermee gechanteerd zou kunnen worden. Als je dit verzwijgt en het komt later uit dan heb je daar wel een probleem. Contact met de GGZ hoeft echter niet automatisch te leiden tot een afwijzing voor een dergelijke functie, omdat gekeken wordt naar de ernst en de mogelijke invloed op de functie.

Verder in het leven heb je soms een gezondheidsverklaring nodig voor een levensverzekering, het krijgen van een hypotheek of het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering (als je ondernemer wordt). Daarin staan ook vragen over je psychische gezondheid en of je wel eens een psychiater hebt bezocht. Een zware diagnose kan leiden tot afwijzing omdat de verzekeraar bang is daar een financieel (inkomens)risico zit voor de toekomst. Maar ook hier: dat hoeft niet mdat gekeken wordt naar de ernst en de mogelijke invloed op de risico's.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat je in dit geval hulp zoekt kan ik me goed voorstellen. Goed dat je erkent dat het niet goed gaat, dat is een belangrijke stap. Ik kan je een gesprek met een psycholoog van harte aanraden. Je kunt je zorg over dossiervorming ook eens met je huisarts bespreken; bij dit soort problemen wordt een psycholoog waarschijnlijk niet (meer) vergoed door de zorgverzekeraar, waardoor je misschien net zo goed zelf naar een zelfstandig gevestigde psycholoog kunt gaan. Die hoeft dan ook niet te rapporteren aan huisarts of verzekeraar, waardoor je volledig anoniem kunt blijven.