Mag je tijdens je mbo niveau 4 opleiding na het 2e jaar een tussenjaar nemen als 19e jarige?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.5K
MarBet
6 jaar geleden
Als je 19 bent en nog geen startkwalificatie hebt (mbo 2 opleiding afgerond), wordt dit gezien als voortijdig schoolverlater. Dit betekent dat je dan onder de RMC-wet valt. Dat is het regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten. Van daaruit wordt je geholpen en gestimuleerd om weer naar school te gaan of werk te vinden van waaruit je alsnog een diploma kunt halen. Wat zij concreet gaan doen weet ik niet, ik denk ook dat dit per gemeente verschilt. Omdat je ouder dan 18 bent ben je in principe niet meer leerplichtig, dus in dat opzicht mag het.
Voor de voortgang van de opleiding is het niet heel handig. Het is ook de vraag of de school je na een jaar weer terugneemt als leerling en omdat vanaf 2016 alle opleidingen herzien zijn in het mbo, zit je waarschijnlijk precies in het jaar waarin dit voor problemen kan zorgen, zeker als je al bepaalde examens hebt gedaan. Belangrijk dus om dit goed te overleggen met de school.

Antwoorden (1)

Dat hangt er van af of je school daar mee akkoord gaat. Probleem is nl. dat mbo-instellingen sinds 2015 met de zogenaamde cascadebekostiging te maken hebben. Dat houdt in dat als een student meer dan 4 jaar in het mbo verblijft, de school vanaf het vijfde jaar minder, of zelfs geen geld meer krijgt van de overheid voor die student. Als je totale mbo-opleiding inclusief je tussenjaar maximaal 4 jaar is (inclusief eventuele eerdere mbo-opleidingen die je gedaan hebt), zou het geen probleem moeten zijn. Als het langer is, kan de school dat weigeren of jou extra kosten in rekening brengen.

Toegevoegd na 1 minuut:
kleine correctie: het tussenjaar telt in de telling natuurlijk niet mee. Eventueel eerder gevolgde mbo-opleidingen wel.