Waar/hoe kan ik "inspreker" worden voor programma's zoals bijv. Disney Chanel?

Ik zou graag programma's of films willen inspreken. Maar waar moet je beginnen?! Is dit voor iedereen weggelegd of kan je het alleen maar doen als je al in het film wereldje zit? Ik heb echt geen flouw idee....

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan moet je acteur zijn. In Nederland worden hier vaak bekende acteurs voor gevraagd (voor films) of andere stemacteurs. Je moet dus wel in het "wereldje" zitten en audities doen.

Antwoorden (1)

Dat beroep heet stemacteur.

Op deze website https://www.nationaleberoepengids.nl/Stemacteur vind je daarover veel informatie.

"Een stemacteur is iemand die zijn stem gebruikt om verschillende televisie of radio programma's in te spreken.

Alhoewel vroeger het beroep van voice-over en stemacteur verschilde (dit omdat de stemacteur eerst zich echt richtte op stemmen voor films of tekenfilms en hierin met zijn stem acteerde en de voice-over serieus teksten inspreekt) wordt tegenwoordig de term stemacteur voor beide beroepen gebruikt en met beide beroepen geassocieerd.

Een stemacteur is iemand die een goede stem heeft. Hij heeft zijn stem zover ontwikkelt dat hij op verschillende hoogte, tonen en snelheden kan spreken. De stemacteur gebruikt zijn stem voor het inspreken van verschillende televisieprogramma's, radioprogramma's, reclames en/of films.

De stemacteur spreekt in de studio de tekst in voor het televisieprogramma, radioprogramma, reclame of film waarvoor hij werkt. De stemacteur kan radio en televisiereclames inspreken, kan als stemacteur dienen voor (verschillende) karakters in films of cartoons, documentaires, als voice-over voor programma's als Shownieuws of RTL Boulevard, voor serieuze documentaries en multimediaproducties of voice response systemen of apparaten als bijvoorbeeld de TomTom. Ook is de stemacteur degene die films en tekenfilms nasynchroniseert als de stemmen oorspronkelijk uit het buitenland komen.

De stemacteur heeft een goede en duidelijke stem of een bijzondere stem (waarmee hij bijvoorbeeld aparte karakters in tekenfilms voor zijn rekening kan nemen).

Vaak worden ook bekende acteurs of actrices voor tekenfilms als stemacteurs ingehuurd."

"Voor het beroep van stemacteur of voice-over is geen opleiding te volgen. Wel zijn er verschillende cursussen en workshops op het gebied van stemacteren die meestal door ervaren stemacteurs en/of voice-overs worden gegeven."

Met de woorden "casting" en "stemacteur" kan je via Google meer informatie vinden over castings voor stemacteurs.

Verschillende stemacteurs geven tips over het beroep. Zie de bronnen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Albert-Jan Sluis schrijft: "(...) studio’s die veel stemmen casten voor tekenfilms op Disney Channel, Nickelodeon en andere kids channels. Zij zijn gespecialiseerd in nasynchronisatie (dubbing) van stemmen. Deze studio’s zijn SDI Media, Wim Pel Producties en Creative Sounds. Op hun websites kun je meer informatie vinden over castings en audities voor stemacteurs."
Antoni
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Hier vind je de websites van die drie studio's: http://www.sdimedia.com/location/netherlands/
https://wpp.nl/
https://www.creativesounds.nl/