Hoe pak ik een stage aan?

Voor mijn 5e jaar op het tweetalig VWO moet ik een Engelstalige stage doen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet aanpakken. Kan ik gewoon naar verschillende bedrijven mailen of moet ik het laten regelen. Wat is het beste?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb zelf diverse leerlingen ven een 5TVWO-klas begeleid bij het zoeken van een stageplek. Enkele tips:
- Stap 1 (want vaak effectief) is altijd: benader ouders, ooms,tantes, buren, vrienden etc. met de vraag of zij kennissen in een Engelstalig land hebben; die kennissen kunnen je op een spoor zetten
- Kijk welke regio je aanspreekt, en google daar bij wat grotere plaatsen op voluntary work. Net als in Nederland zijn er in andere landen voldoende vrijwilligersorganisaties die je kunnen helpen.
- Bij grote evenementen zijn vaak veel vrijwilligers nodig. Zoek bijv. naar sporttoernooien (highland games).
- Als je een idee hebt in welke branche je zou willen werken, benader dan gerust rechtstreeks bedrijven in die branche.
- Beperk je keuze niet tot Engeland/Verenigd \Koninkrijk. Ook Ierland biedt volop mogelijkheden. Uiteraard zijn landen als Amerika, Canada, Australië e.d. mogelijk, maar overleg met je ouders, want de reiskosten zijn een stuk hoger. Ook dien je omzichtig te werk gaan bij het maken van afspraken; vanwege aansprakelijkheidskwesties is het in Amerika vaak lastiger een plek te vinden.
- Veel scheepvaartbedrijven (ook vrachtschepen) bieden vaak stageplekken aan voor een of twee weken. Omdat de voertaal op een schip vaak Engels is, was dit in elk geval op de school waar ik begeleidde, toegestaan. Ga dit na bij je school.
- Ook in de toeristensector is de voertaal vaak Engels. Denk aan hotels, attractieparken, natuurparken en dergelijke.
- in de zorg is ook in Engeland veel behoefte aan vrijwilligers. Mijn dichter heeft bij een dagbestedingscentrum voor bejaarden een schitterende stage gehad.
- Het is leuk als een stage aansluit bij je interesse, maar bijt je daar niet op vast. Het is maar voor 1-2 weken (verwacht ik), en iets heel anders dan je normale interesses kan een verrassende stageplek opleveren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Flierefluitertje: mijn kinderen hebben ook in 5vwo tweetalig een Engelstalige stage moeten doen, en dat moet bij voorkeur in een Engelstalig land. Het idee is dat je een week lang (minimaal) volledig wordt ondergedompeld in een Engelstalige omgeving, dus ook na 'werktijd'. Bij hoge uitzondering stond de school van mijn kinderen stage toe in een Engelstalig bedrijf in Nederland, maar dan betrof het meestal leerlingen met een 'rugzakje' die niet zelfstandig naar het buitenland kunnen.

Andere antwoorden (1)

Het best is zelf een stageplek regelen, dat toont van initiatief. Dat zien bedrijven graag. Maar als het goed is heeft jouw school wel een aantal adressen waar je Engelstalige stage kunt lopen.