Hoe kan je operationeel manager of regiomanager worden bij een grote organisatie als je maar 2 jaar leidinggevende werkervaring hebt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat hangt van de vacature af. Als ze meer ervaring willen, zul je die ervaring eerst ergens moeten opdoen. Bijvoorbeeld 5 jaar leidinggevende ervaring. Maar op zich lijkt 2 jaar me voldoende ervaring, dus je kunt altijd solliciteren. En eens goed kijken naar de andere competenties die je nodig hebt in zo'n functie; als je die ook bezit en je kunt dit aantonen, dan maak je wel een kans.

Het beste antwoord

Dat is geen probleem, het is niet per se nodig om een opleiding tot operationeel manager gevolgd te hebben.
Als iemand, met twee jaar als leidinggevende werkervaring, de volgende eigenschappen heeft, is hij/zij zeer geschikt voor de functie operationeel manager:

Kan denken in processen en inzicht heeft in het verloop van de operaties;
Continu bewaakt wie wat doet, hoe groot de voorraden zijn en of het werk op tijd afkomt. Hierbij is acteren op stuurinformatie en pro-actief handelen zeer belangrijk;
Aansturing doet door Management by Walking Around en niet alleen vanuit zijn kantoor zijn/haar afdeling aanstuurt;
Gebruik maak van een zogenaamde Morning call; ‘s ochtends (met een kop koffie in de hand) langs de afdeling(en) loopt en kort bespreekt wat er leeft, welke aandachtspunten er zijn voor de komende dag/week. Daarnaast zet hij/zij waar nodig direct acties uit;
Niet gaat micromanagen. Sturen op de hoofdlijnen en als het nodig is inzoomen op bepaalde details en detail informatie;
Interesse en betrokkenheid toont in de medewerkers en wat er leeft en speelt op de werkvloer. Zorgen dat de afdeling gedisciplineerd werkt en tegelijkertijd dat de sfeer goed blijft;
Ervoor zorgt dat medewerkers ook voldoende verantwoordelijkheid krijgen om zaken zelf op te pakken en een bijdrage te leven;
Zorgt dat er afstemming en communicatie plaatsvindt tussen de operatie aan de ene kant en sales aan de andere;
Voldoende ruimte plant in zijn/haar agenda om te reageren op onverwachtse zaken als dat noodzakelijk is.
SimonV