Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik het aantal jaren dat ik bij een bedrijf heb gewerkt meerekenen als ik opnieuw in dienst kom bij dat bedrijf?

Ik werk 10 jaar bij een bedrijf. Ik wil een verticale volgende stap maken, de mogelijkheden bij mijn huidige bedrijf zijn schaars. Daarom kijk naar andere bedrijven. Stel dat ik na een aantal jaar weer terugkeer bij mijn huidige bedrijf, start ik dan vanaf mijn 10e bedrijfsjaar of start ik weer vanaf nul (contractduur e.d. daarbuiten gelaten).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
801
Utrecht
6 jaar geleden
Kwestie van onderhandelen: je hebt werkervaring en dat moet je inbrengen in de onderhandeling van je salaris, positie en andere arbeidsvoorwaarden. Als je wisselt van werkgever doe je dat vaak om een stap voorwaarts te maken: niet om 1:1 horizontaal te schuiven.
Aan de andere kant: als jij over x jaar terug wil jaar je oude werkgever, heeft deze geen enkele verplichting meer naar jou: je zal opnieuw een salaris en voorwaarden moeten onderhandelen.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Starten met wat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus dat je arbeidsjaren weer vanaf 0 beginnen i.p.v. bij 10.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij de onderhandeling willen werkgevers vaak wel dat je bij 0 begint (of in ieder geval minder dan 10). Het is in jouw belang om zo dicht mogelijk bij de 10 te blijven of meer dan 10 jaar te krijgen als je elders relevante werkervaring hebt opgedaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dan word je hetzelfde behandeld als een nieuwe werknemer, aan het verleden kun je geen rechten ontlenen.

Natuurlijk is het wel zo, dat je in de tussenliggende jaren meer werkervaring opgedaan hebt. Dit zal bij de onderhandeling over het salaris van invloed zijn voor de "inschaling".

Overigens moet je wel een erg goede werkgever hebben wanneer je veronderstelt dat hij je als "de verloren zoon" zal terugnemen wanneer je zelf besluit elders te gaan werken omdat je het daar beter denkt te hebben.
(Lees meer...)
Computoon
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding