Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik lesgeld betalen en krijg ik studiefinanciering als ik in september 18 word?

Ik word 23 september 18 en ik ga vanaf begin september een voltijd MBO 4 opleiding volgen. Ik heb volgens de site van DUO recht op studiefinanciering en dat zou ik dan vanaf oktober krijgen. Maar nou las ik ergens anders weer dat je geen lesgeld hoeft te betalen als je 18 word na 1 augustus. Dit zou betekenen dat ik studiefinanciering krijg maar geen lesgeld hoef te betalen. Zou ik niet erg vinden natuurlijk maar een beetje vreemd is het wel.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.2K
MarBet
6 jaar geleden
Het lijkt erop dat je gelijk hebt. Zou het voor de zekerheid even navragen bij duo.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je constatering klopt. Lesgeld gaat in als je 18 bent, dus jij betaalt het eerste studiejaar geen lesgeld. Vanaf het eerste kwartaal nadat je 18 bent geworden (in jouw geval dus vanaf 1 oktober), heb je recht op studiefinaciering. Zo vreemd is die combinatie. Je studiebeurs is immers niet alleen een compensatie voor lesgeld. Van je studiebeurs betaal je ook andere kosten, denk bijvoorbeeld aan je boeken en ander lesmateriaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps, een woordje weggevallen, wil wilde zeggen: zo vreemd is die combinatie NIET.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding