Mag een mbo school mij niet toelaten voor een opleiding voor niveau 4?

Ik heb namelijk een kader diploma met hele goede cijfers. Ik heb afeglopen jaar al een jaar een andere mbo opleiding gedaan op niveau 4. Wat erg goed ging alleen niet bij mij paste.

Nu doen ze op de nieuwe school waar ik heen wil er erg moeilijk over. Maar de regels zijn toch dat je gewoon toe moet worden gelaten op niveau 4 met een kader diploma?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (2)

Met een VMBO Kader diploma moet je als het goed is beginnen bij MBO 1 of 2.
Als je een VMBO Theoretisch diploma heb kan je beginnen bij niveau 3/4.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt niet. Met vmbo-basis mag je naar mbo2, met vmbo-kader, tl of gl mag je naar niveau 3 of 4. Niveau 1 (heet tegenwoorduig entree-opleiding) is primair bedoeld voor leerlingen zonder diploma.
http://www.canonberoepsonderwijs.nl/2_1303_Doorstroomroutes_in_en_rond_het_mbo.aspx
Een school hoeft je niet toe te laten als je voor de tweede keer een mbo-opleiding op hetzelfde niveau doet (ervan uitgaande dat je de eerste mbo4-opleiding helemaal afgerond hebt). Zij ontvangen dan namelijk geen bekostiging meer voor je.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MarBet
6 jaar geleden
Vraagsteller heeft de opleiding 1 jaar gedaan en dus niet afgerond. Bekostiging gaat op basis van aantal jaren in het mbo en op basis van diplomawaarde, de eerste zes jaar is er bekostiging, die afloopt. Wanneer er al een diploma behaald is op niveau 4 telt het diploma niet mee in de diplomawaarde en is de bekostiging dus inderdaad minder. Wat niet wegneemt dat de school verplicht is iedereen toe te laten die wettelijk toelaatbaar is trouwens. En dat ben je met een kaderdiploma.