Heb je Wiksunde nodig om van MBO naar HBO te gaan?

Hoi, ik zit nu in de 3e klas op de Mavo. Ik zou eigenlijk graag na Mavo eerst Havo willen doen en dan pas voor opleiding gaan dus naar HBO. Alleen ben ik erg slecht in wiskunde, en ik er ook een onvoldoende voor sta. Dus denk ik dat ik dat maar beter kan laten vallen en niet in examenpakket kiezen want straks slaag ik daardoor niet. Alleen als ik wiskunde niet kies voor in de 4e dan kan ik niet door naar Havo maar moet ik eerst MBO doen na me middelbare school. Maar de vraag is nu kan ik na me MBO dan wel nog HBO doen ookal heb ik dan geen wiskunde in me pakket? En is het handig als ik wiskunde laat vallen ? Wantheb je wiskunde nog bij veel beroepen nodig ?

Alvast bedankt & groetjes !

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je nog niet weet welke HBO-opleiding je wilt gaan doen, zou ik de opleidingseisen bij verschillende HBO-studies bekijken. Meestal kun je na het behalen van MBO gewoon doorstromen naar HBO, tenzij wiskunde een belangrijk vak is voor die opleiding. Als je slecht bent in wiskunde is het echter misschien niet handig om zo'n studie te kiezen. En soms zijn er ook cursussen om de achterstand in te halen. Dat zou je bij de opleiding kunnen informeren.

Antwoorden (2)

Dat hangt er maar helemaal van af welk beroep je wilt gaan doen.
Voor een talenopleiding heb je geen wiskunde nodig. Voor geschiedenis ook niet.
En niet voor muziek of beeldende kunst.
Maar wel voor architect, of boekhouder, of geoloog, of natuurkundige, of scheikundige, of spelletjesontwerper, of ...
Maar of je Havo kunt doen zonder wiskunde weet ik niet.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij moet je voor havo wel wiskunde hebben.
Reddie
6 jaar geleden
@Rickw, dat vermoeden heb ik ook.
De school zal het zeggen.
in principe niet, tenzij de opleiding die je wilt gaan doen dit als extra toelatingseis stelt. Wel bestaat er tegenwoordig het rekenexamen. Hier krijg je in het vmbo al mee te maken. Zoals het nu staat moet je vanaf 2020 het rekenexamen op niveau 3F met minimaal een 5 behalen om te slagen voor mbo 4 (maar dat is al heel vaak veranderd, dus zou zomaar anders kunnen worden). Voor doorstroom naar bepaalde hbo opleidingen kan het dan weer zijn dat je minimaal een 6 moet hebben behaald. En dat zou ook eerder dan 2020 al een eis kunnen zijn.