hoe zeg ik tegen mijn stagebegeleider dat ik ontevreden ben met eindcijfer?

Hallo,

Nou het zit zo, voor mijn tussentijds evaluatie (eerste semester) heeft mijn stagebegeleider mij een 6 gegeven... daar was ik niet helemaal eens mee maar oke, ik dacht ik ben nog een semester lang afhankelijk van haar ik ga haar feedback goed opvolgen en zal dan met een goed cijfer mijn stage afronden. Gek genoeg heeft ze voor de eindbeoordeling ook een 6 gegeven, maar haar feedback is heel tegenstrijdig hierin ze vind namelijk dat ik ontzettend gegroeid ben etc. etc. ze heeft me trouwens nooit echt negatief feedback gegeven dat ik echt een 6 voor beide mag staan. Nu heb ik dit met mijn mentor besproken en zij is er ook totaal mee oneens. ze vind ook dat ik wel hoger mag staan en dat concludeert ze uit de stageverslagen en bewijsstukken etc. morgen hebben we een eind gesprek hierover, maar nu denk ik het is wel netjes om vooraf tegen mijn stagebegeleider het hierover te hebben zodat ze zich niet aangevallen voelt en vraagt waarom ik dit niet even met haar heb besproken. Maar ik weet bij god niet hoe dit op een lieve manier kan overbrengen, ik wil haar liefst appen.

mijn vraag hoe kan ik op een 'professionele' manier dit aangeven?

6 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eerlijk gezegd vind ik je eigen verhaal ook nogal tegenstrijdig en in elk geval onduidelijk. Je zegt aan de ene kant dat je je maar hebt neergelegd bij een 6 en dacht dat je alsnog een goede indruk kon achterlaten door haar feedback op te volgen. Vervolgens zeg je dat ze nooit negatieve feedback heeft gegeven.
Als ze geen feedback heeft gegeven, hoe kun je dan iets veranderen? Ik kan je ook niet zonder meer geloven (het feit dat ik jaren zelf aan de universiteit heb gedoceerd maakt me enigszins sceptisch): van een docent zal op zijn minst een toelichting en verantwoording worden geëist als deze een 6 geeft. Er zal op zijn minst bij verschillende deelterreinen zijn aangegeven hoe je hebt gescoord. Als jij alleen een 6 hebt gekregen en verder niets hebt gehoord over je werk, had je daar nooit mee akkoord moeten gaan. Overigens denk ik dat jij zelf een verhaal moet hebben waarom jij vindt dat je een ander cijfer waard bent. Maar het is natuurlijk de opleiding die bepaalt wat de criteria zijn en hoe zwaar die wegen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Je wilt dat je stagebegeleidster zich niet aangevallen voelt én je wil dat op een "professionele manier" doen. Mijn tip is om dan vooral NIET te gaan appen... !! Appen is vrijwel per definitie informeel, maar bovendien komen geschreven teksten in de regel harder en negatiever over dan gesproken woorden. Discussies via de app lopen dan vaak ook al snel uit de hand of komen gewoon verkeerd over.
MarBet
6 jaar geleden
Je zou een mail kunnen sturen in de trant van: beste ..., morgen hebben we ons eindgesprek. Tijdens dat gesprek wil ik het graag nog hebben over de eindbeoordeling. Dit is omdat ik het wat vreemd vind dat ik tijdens de tussenevaluatie ook een 6 kreeg en daarna alle feedback heb opgevolgd. Ik ben daarom benieuwd naar de reden dat ik alsnog een 6 heb gekregen. Je begeleider zal zich niet aangevallen voelen als jij een open houding aanneemt in het gesprek. Zeg niet dat je vind dat de beoordeling niet klopt, maar vraag hem of haar naar de reden van deze beoordeling. En leg vervolgens de redenen voor waarom jij vindt dat je een hoger cijfer verdient. Met andere woorden, probeer te voorkomen dat je een discussie krijgt over het cijfer, maar zorg ervoor dat het een gesprek blijft waarin jullie samen naar de oplossing zoeken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@MarBet
Wat mij betreft: beste antwoord!!!
Antoni
6 jaar geleden
Het lijkt mij goed om ook je verbazing duidelijk te vermelden in het bericht. Voor jou was de laatste 6 immers heel onverwacht omdat je dacht vooruitgang te hebben geboekt. Vermeld dus zoiets: "De laatste 6 was voor mij heel onverwacht (laag) omdat ik dacht vooruitgang te hebben geboekt."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou niet gaan appen, maar een persoonlijk gesprek aangaan. Ja, dit is eng, maar face-to-face kun je het beste dit soort dingen bespreken. Stuur haar een e-mail of bel haar of spreek haar aan dat je graag een gesprek wilt hebben over je beoordeling. Bereid je goed voor op dit gesprek, zodat je kunt onderbouwen waarom je meer verdient dan een 6. Wellicht kan je mentor er ook bij zijn. Misschien als jullie samen nog meer informatie geven over wat jij tijdens de stage hebt ondernomen, dat je dan een hoger cijfer krijgt. Want soms hebben docenten te weinig informatie over wat je hebt gedaan tijdens de stage. Het kan ook zijn dat je een 6 krijgt, omdat je wel goed in de praktijk bent, maar je bijvoorbeeld maar mager bezig hebt gehouden met kwaliteit/beleid. Dus vraag aan haar waarom zij tot een 6 is gekomen.

Antwoorden (1)

Vertel haar dat je zo verbaasd en het er niet mee eens bent\, maar niet wist hoe dit haar te zeggen.

Dat je daarom met je mentor gesproken hebt en dit zeker op het eindgesprek wilt bespreken.

Dat is de reden haar dit van te voren te laten weten, zodat zij zich niet overvallen voelt.

Met nadere woorden: ik help je omdat ik niet wil dat jij je aangevallen/overvallen voelt.