Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de HBO-opleidingen International Business and Languages en International Business and Management?

Beste allemaal,

Ik ben opzoek naar een HBO studie voor na de HAVO en ben daarbij vooralsnog uitgekomen op 2 mogelijkheden: International Business and Languages en International Business and Management. De combinatie van het bedrijfsleven en verschillende culturen lijkt mij zeer interessant.

Aangezien ik niet veel op internet kon vinden over deze kwestie, probeer ik het hier maar eens: Wat zijn nou precies de verschillen tussen de opleidingen? Met welke opleiding heb je het beste carriereperspectief? (kans op baan en salaris e.d.)

Alvast bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,
Stef

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

De namen van de opleidingen zeggen het eigenlijk al. Bij International Business and Languages is een sterkere focus op talen. Je leert daar verschillende talen (Engels en 2 andere talen, bijvoorbeeld Duits, Frans of Spaans), zodat je een bruggenbouwer kunt zijn in internationale handelsrelaties en exporthandel. Bij International Business and Management wordt de focus meer gelegd op bedrijfsmanagement in een internationaal bedrijf. Er zal ook veel overlap zijn in het soort vakken dat je krijgt, maar de eerste opleiding lijkt meer gericht te zijn op het verdiepen in taal en cultuur en de andere opleiding meer op global economy en de invloeden hiervan op een internationale organisatie. Het is maar welke kant je op wilt. Ik denk dat er bij beide opleidingen kansen zijn. Een managementopleiding is altijd goed, in welke commerciële functie dan ook. En als je meerdere talen spreekt, dan is dit altijd een meerwaarde voor een bedrijf. Zeker een bedrijf dat veel aan export doet, in een grensgebied opereert of internationale klanten heeft.