Geneeskunde studeren met een havo diploma of in de toekomst met hbo-v diploma is dit mogelijk?

Ik ga dit jaar afstuderen voor mijn havo diploma met het profiel e&m, maar het probleem nu is dat ik helemaal niets wil doen met economie mijn hart ligt echt bij de zorg alleen durfde ik het niet aan om profiel n&g te kiezen omdat ik dacht dat ik het niet zou aankunnen ookal zeiden mijn leraren van wel. Vwo doen op mijn school lukt helaas niet. Dus mijn vraag nu is er een enige mogelijkheid dat ik na mijn havo diploma op het vavo mijn diploma vwo in 1 of 2 jaar kan halen met een n&g profiel ik lees veel verschillende dingen op het internet sommige zijn oud en sommige weet nieuw niet zo duideijk OF is het handiger om eerst mijn hbo opleiding verpleegkunde af te ronden en dan op het vavo deelcertificaten haal maar kan dat dan wel meteen op vwo niveau of moet ik eerst nog iets anders doen? Ik wil echt super graag geneeskunde studeren maar door paar domme fouten in t verleden heb ik het mezelf moeilijk gemaakt. Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Erna55
7 jaar geleden
Bekijk eens of Physician assistant iets voor je is. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Physician_assistant

Antwoorden (3)

Voor een studie geneeskunde heb je minimaal vwo nodig.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat weet ik wel alleen op welke manieren kan ik die halen op het vavo of is t ook mogelijk om na het hbo deelcertificaten te halen op vwo niveau voor de bepaalde vakken ( bio,scheik,natuur,wisk)
Geneeskunde is een relatief lastige studie, bedenk je dus wel goed of dat wel haalbaar is. Om je vraag te beantwoorden: met deelcertificaten VWO waarmee je een N&G profiel hebt zou je je aan moeten kunnen melden voor Geneeskunde (Wis A, Scheikunde, Biologie, Natuurkunde), maar kom je wel in een decentrale selectie, wat inhoudt dat je een instaptoets moet maken en hier tot de beste X aantal deelnemers moet behoren. Het zou echter wel kunnen dat, omdat je geen volwaardig VWO diploma hebt, je wel een medische propedeuse op het HBO gehaald moet hebben. Dit is volgens mij het geval op o.a. het Erasmus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals hieronder aangegeven kan het ook, maar je zou met een havo/hbo diploma eventueel ook naar België kunnen gaan. Hier moet je ook een instaptoets maken, maar het is wel mogelijk