Als kind ongeluk heeft op school, wie is verantwoordelijk voor vervoer SEH?

Dat kinderen ongelukjes hebben is bekend. Dat kinderen bijvoorbeeld een arm breken ook.
Stel dat je kind is gevallen en het lijkt erop dat hij zijn arm heeft gebroken. Moeten ouders dan het kind naar de SEH brengen, of moet school dit doen.
Ouders werken tegenwoordig niet om de hoek en de kans is dan ook groot dat de wachttijd te groot is voor dit soort ongelukken.
Aan de andere kant is er soms ook niet zomaar iemand beschikbaar op school om een kind weg te brengen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In geval van spoed de school, zij zijn diegene die het eerst kunnen ingrijpen indien nodig. De school heeft de verantwoording over het kind samen met de ouders. Als er gewacht kan worden met de behandeling, zal er contact gezocht worden met de ouders en in overleg met hen zal er een passende oplossing gevonden worden. In de meeste gevallen zal er dan 1 van de ouders of ander familielid het kind van school ophalen en naar de huisarts of eerste hulp vervoeren. Als dat niet mogelijk is, zal de school zorgen dat het kind de juiste behandeling krijgt.

Antwoorden (1)

Elke school heeft een protocol voor ongevallen. Bij een ongeval waarbij 'elke minuut telt' wordt een ambulance gebeld, tenzij iemand vanaf de school met eigen vervoer sneller (en veilig) bij het ziekenhuis kan komen. Is geen ambulance nodig, maar moet het kind wel direct naar de eerste hulp, dan zal iemand van school rijden. Er is altijd bij de leerkrachten bekend wie op school hiervoor aanspreekbaar is. Het kan dus ook bij mooi weer in de zomer nooit zo zijn dat alle leerkrachten op de fiets naar school komen, er moet altijd minstens 1 auto + chauffeur beschikbaar zijn voor noodgevallen.

In alle gevallen zal met de ouders worden overlegd. Als het kind op school kan wachten en met de eigen ouder(s) naar de eerste hulp kan, heeft dit altijd de voorkeur. Het kind is dan met de eigen ouder en dit voelt voor een kind veiliger.
Als ouders niet snel genoeg kunnen komen (of überhaupt geen auto hebben) dan zal dus altijd iemand van school met het kind naar de eerste hulp gaan. Het zal per school en ook per dag of dagdeel kunnen verschillen welk personeelslid hiervoor beschikbaar is.