Hoe slaag ik voor mijn examen zonder veel moeite te doen?

afgelopen tijd ben ik me aan het voorberijden voor mijn examen en ik wordt erg snel moe van het leren. wat kan ik het beste doen om te slagen voor me examen zonder te veel moeite te doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

- Oude examens oefenen - Vragen aan mensen die het examen al eerder hebben gemaakt (en gehaald) wat je zo ongeveer kan verwachten van het examen - Je richten op de grote lijnen van de lesstof en niet alles precies willen proberen te onthouden - Je richten op wat de docent belangrijk vond bij de colleges - Heb je een boek als lesstof dat door de docent zelf is geschreven, dan is dat waarschijnlijk een van de belangrijkste boeken of het belangrijkste voor het examen. Leer dat dus vooral goed

Maak een lijst van alle stof die je moet beheersen voor het examen. Zet die hoofdstukken van de boeken onder elkaar. Maak daarnaast een kolom waar je bijhoudt welke onderwerpen je nog moeilijk vindt. Dat geeft een overzicht van de onderdelen waar je nog extra aandacht aan moet geven en welke onderwerpen waarvan je denkt dat je deze voldoende beheerst. Gebruik oude examenbundels. Maak een planning van de tijden van de dag dat je aan het voorbereiden besteedt en houdt je eraan. Doe niet te veel op één dag. Gebruik tussen door ook momenten om iets plezierig te doen. Kletsen met wat vrienden of bekenden. Plan dan een uurtje bv om te ontspannen en weer heel belangrijk: houd je daaraan. Zet je mobiel uit,  en concentreer je voor de volle 100% op het examen, wees dus niet bereikbaar. Succes.

Veel opletten in de les en de aantekeningen van het bord overnemen. Deze aantekeningen vindt de docent blijkbaar belangrijk voor het examen. Als je deze allemaal overneemt, heb je al een samenvatting voor je examen! Verder is het heel handig om veel oude examens te oefenen, dan krijg je een goed beeld van hoe een examen eruitziet en wat je er dus van moet verwachten. In oude examens staat overigens ook veel informatie. Als je nog niet geleerd hebt, en zo'n oud examen maakt, ben je al veel wijzer geworden. (dan moet je wel de antwoorden ook hebben). Iedereen doet altijd heel moeilijk over spiekbriefjes, maar ze kunnen best handig zijn. Nu zeg ik niet dat je ze moet gebruiken, maar als je een spiekbriefje schrijft, neem je de informatie beter op. Je hersenen kunnen dingen beter onthouden als je het hebt opgeschreven. Je kan dus eigenlijk allemaal "spiekbriefjes" maken om te leren. Vervolgens gebruiken raad ik wel af. Als je een spiekbriefje schrijft, zoek je informatie die jij belangrijk vindt. Deze briefjes allemaal samen, maken een hele beknopte samenvatting. Hoe ik mn examens heb gehaald, is alleen door oude examens te maken. In totaal maar ongeveer 5 uur (uit de boeken) geleerd voor de havo examens. De rest van de tijd oude examens maken. Het is nog leuker ook. Samenvattingen van anderen zijn ook handig, maar check wel even of ze kloppen. Succes!

geen resultaat zonder bloed, zweet en tranen. in het echte leven wordt alles niet zomaar op een presenteerblaadje aangeboden! misschien een tip van mij: ik kon me vroeger tijdens de examens ook zéér moeilijk concentreren en daarom studeerde ik vooral 's nachts als alles stil was en ik niet afgeleid werd. maar dat kost toch ook moeite... en slaapgebrek!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100