Mijn zoon zit op havo/vwo brugklas en heeft gemiddeld 6 gehaald op zijn rapport.. is dit voldoende om verder te gaan ?

Of heeft hij kans om naar lagere school te gaan? Ik ben uitgenodigd voor een gesprek en maak me zorgen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
19.7K

Antwoorden (4)

Om door te stromen naar een hoger klas worden er vaak eisen aan de cijferlijst gesteld.
Meestal is er een maximaal aantal onvoldoendes waarbij een 5 als één onvoldoende telt, een 4 als twee onvoldoendes enzovoort.

Soms moeten onvoldoendes ook weer gecompenseerd worden door een hoger getal bij een ander vak. Zo kan een 7 vaak één onvoldoende compenseren, een 8 twee onvoldoendes enzovoort.

Daarnaast kan het vak van belang zijn. Een vak als gym zal in veel gevallen minder zwaar tellen als een hoofdvak zoals Nederlands.

Een gemiddelde van een cijferlijst zegt dus niet zoveel. Er moet naar meer factoren gekeken worden.

Wanneer een lijst onvoldoende is kan een leerling een jaar blijven zitten en het nog een keer proberen. Haalt hij het een tweede keer nog niet, dan zal hij van de opleiding gestuurd worden en in moeten stomen bij een lager niveau.

Een leraar kan in bepaalde gevallen (afhankelijk van de persoon en de kwaliteiten van de leerling) ook adviseren dat allemaal niet af te wachten en al meteen naar een lager niveau in te stromen.
Dat voorkomt dat hij/zij een jaar verliest door het 'zittenblijven'.
Antoni
7 jaar geleden
In de brugklas kan je niet blijven zitten, voorzover ik weet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni is wel mogelijk, in bijzondere gevallen (denk aan ziek, zwaar ongeluk, familieomstandigheden), maar wel ongebruikelijk.
Antoni
7 jaar geleden
Dank voor je reactie, @Supertub!
Terug naar de lagere school gebeurt niet. Het is nog te vroeg in het jaar om een direct oordeel te vellen. De meeste kinderen moeten eerst wennen en het kan best zijn dat de volgende periode beter gaat. Het is een hele overstap, maar als het advies HAVO/V.W.O. was, dan komt het wel goed. Je hoort het wel bij de bespreking.
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Ik vermoed dat de vraagsteller EEN lagere school bedoelt, niet DE lagere school. DE lagere school heet al lange tijd de basisschool.
Amadea
7 jaar geleden
Ha, Antoni is me net voor. Ik wou een vergelijkbare reactie plaatsen!
Ivana
7 jaar geleden
Belangrijk is, dat het op dit moment te vroeg is om te oordelen.
Juist de brugklas is erg lastig voor veel leerlingen. De overstap van de basisschool is niet zo eenvoudig. Ineens moeten ze alles zelfstandig leren te doen en discipline krijgen om zelfstudie te kunnen doen, zelf alles indelen enz. terwijl in de basisschool gewoon werd aangegeven wat ze moesten doen en wanneer. Sommigen hebben hier meer moeite mee en ook hebben er veel moeite met het grote gebouw en de vele leerlingen. Er wordt niet voor niets vaak van 'leerfabrieken' gesproken.
Gemiddeld een 6 staan is dan ook een reden voor de docenten om aan de bel te trekken en zo moet je de bespreking zien.....als een soort 'wake-up call'.

Ik had hetzelfde met mijn zoon. Vanwege zijn 'Gilles de la Tourette' stoornis was ik voorbereid maar toch.... Zijn CITO was havo/vwo met bovengemiddelde IQ score. Logisch want hij onthield alles wat hij las en lezen deed hij veel. Hij werd op de basisschool al de 'wandelende encyclopedie' en 'wandelende atlas' genoemd. Hij had echter veel moeite met de grootte van alles en miste begeleiding. Zijn cijfers waren prima maar op het laatst, vlak voor de overgang, presteerde hij het om 4 onvoldoendes te halen. Ik was heel verbaasd en vroeg hem hoe dit kwam...."Mam, ik moet er niet aan denken daar nog 4 jaar te zitten", was zijn antwoord. Hij wist dat hij nu van de school af moest.

Zijn geluk was dat in onze gemeente een kleinschalige VMBO is en ik schreef hem hier in. Hij was niet langer een nummer maar iedereen kende zijn naam na een tijdje. VMBO-t deed hij en met het grootste gemak. Nu bood de school ook extra havo-leerstof aan om te peilen of hij niet toch onder niveau zat en uiteraard bleek dit al voor het 1ste kerstrapport. Ik moest voor een gesprek komen en daarin werd gevraagd of ik hem niet alsnog naar de havo wilde laten doorstromen. Dat kan namelijk.
Toen ik het mijn zoon vroeg zei hij "laat mij maar lekker hier blijven....als ik mijn diploma heb zien we wel verder". Hij hoefde alleen maar voor hoge cijfers te zorgen op zijn eindcijferlijst en dan kon hij alsnog doorstromen.

Hij hield van leren en het ging hem makkelijk af. Na de VMBO was hij veel rijper en had geen moeite meer met massa's...zelfstandig en gedisciplineerd was hij en hij werd met zijn puike cijferlijst meteen aangenomen op de HAVO. Nu ging het zonder problemen en hij was er erg relaxed onder. Momenteel zit hij in zijn laatste jaar HBO en studeert ITC. Nog steeds gaat alles relaxed en heeft hij er nog steeds zin in. Zo zie je maar.....
amc
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
Mocht hij het toch niet redden is er nog niets aan de hand. Er zijn veel VMBO's die dit soort leerlingen extra leerstof aanbieden om alsnog terug te kunnen laten stromen naar het hogere niveau. Sommigen' rijpen' nl. iets later en hebben dat tijdje net even nodig.
Het kan ook goed zijn dat dit gesprek nu, de leerling én de ouder ervan bewust laat zijn dat er aan getrokken moet worden en er inzet verlangt wordt.
Dat ligt eraan. Toen ik ik Havo/Vwo zat moest ik voor 2 VWO gemiddeld een 7 staan. Alles lager dan dat was havo. [Zonder zware onvoldoendes dan]