hoe kan je de meeste dingen onthouden wanneer je gaat leren?

ik heb epilepsie [ ik heb een andere soort} en daardoor onthoud ik wat minder dan de rest. ik was ook al langs de dokter gegaan maar ze zei dat het school zou beinvloeden en ik zit nu pas in de eerst havo/atheneum. en op de basischool was ik een helegoede leerling met alleen maar achten en negens . maar nu lijkt het echt niet meer derop.so plzz iemand tips?[ btw ik gebruik de epilepsie niet als een smoesje]

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.2K
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je dingen moeilijker kunt onhouden dan moet je meer en vaker leren. Meer herhalingen doen. Misschien is Havo- VWO dan ook te moeilijk voor je.
Antoni
7 jaar geleden
Er zijn maar weinig leerlingen die op de middelbare school net zo'n goede cijers halen als op de basisschool.
Antoni
7 jaar geleden
Correctie: cijfers!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien een rare reactie, maar ik snap dat de dokter je geen medicijnen wil geven, maar ga terug naar de dokter, want deze weet waarom jij minder goed kan onthouden en alle dokters hebben VWO gedaan. Dus weten ook hoe je moet leren en onthouden. De vraagsteller zit in een unieke situatie, want niet veel mensen met epilepsie zijn slim genoeg om havo/vwo aan te kunnen.

Antwoorden (3)

Leren - rust (of iets anders doen) - herhalen - rust (of iets anders doen) - herhalen - rust (of iets anders doen) - herhalen - rust (of iets anders doen) - herhalen - rust (of iets anders doen) - herhalen, enzovoort.

Dat herhalen kan je en moet je het beste over verschillende dagen verdelen.
Antoni
7 jaar geleden
Dit hangt van vak tot vak af en waar je problemen bij hebt bv wiskunde kun je niet leren (behalve formules dan ) en moet je vooral begrijpen bij andere vakken kun je bv kernwoorden aanduiden dit zijn woorden die de kern van de tekst of zin aangeven je moet nu dus wel niet alle woorden gaan aanduiden dan lijkt het op een kleurboek . maak het overzichtelijk en maak samenvattingen .ik weet niet hoe je studeert maar Door iets meerdere keren op te schrijven of luidop te zeggen onthoud je meestal een deel je kan ook ezelsbruggetjes maken . Verder zou ik in jouw geval gewoon heel veel herhalen tot je het vanbuiten ofzo kunt opzeggen met veel rustpauzes . Verwacht niet dat je punten hetzelfde zullen zijn zoals in de basisschool dat is nooit zo . Ze zullen automatisch verminderen waar je vroeger bv een negen voor had haal je nu een zeven voor .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door de epilepsie heb je een achterstand, dus je moet nog meer je best doen en laat je coachen een op een want zelfs de beste sporters laten zich coachen, want dan kunnen ze nog hogere prestatie leveren. En bij sommige vormen van epilepsie vergeet je waar mee je bezig bent, dus na elke aanval moet je opnieuw beginnen. En bij een examen of tentamen laat iemand bij je zijn met een stopwatch want tijdens een aanval kun je niet schrijven of denken, dus dan staat de klok stil.
Je zult het geheugen moeten trainen en dit kan iedereen die écht wil. Het is bewezen dat je dingen beter onthoudt wanneer je goed slaapt. Tijdens de slaap worden nl. die dingen die je onthouden wilt alle info geordend en in het brein weggezet.

Je hebt een zintuigelijk-, een kort- én een permanent geheugen. Alles wat via je ogen en oren tot je komt (zintuigelijk) verdwijnt al na enkele seconden. Een deel daarvan, wat je interessant genoeg vindt, gaat naar het korte- termijngeheugen. Het ligt er dus net aan hoe helder/wakker je bent, hoe gemotiveerd je bent, welke emotie je erbij hebt
maar ook begrip is een belangrijke factor. Je bepaalt zelf dus wat je in het korte termijngeheugen wilt hebben. Het blijft hier echter slechts een paar minuten, omdat dit geheugen beperkt is en je op een dag heel veel info binnenkrijgt.
Alleen door bewerking zoals herhaling, ordening en koppeling aan oude informatie of er visueel een plaatje aan te hangen kan je voor jou belangrijke info in het permanente geheugen plaatsen.

Het permanente geheugen heeft een nagenoeg onbeperkte opslagruimte...elke herinnering die je krijgt is hierin opgeslagen. Het is dus zaak om jouw leerstof hierin te plaatsen.

Je moet er voor zorgen dat je gemotiveerd bent, dan kan je je ook beter concentreren en focussen...heel belangrijk! Het heeft nl. geen effect om maar rijtjes op te dreunen als je er geen zin in hebt. Het is altijd makkelijker je iets te herinneren waar je belangstelling voor hebt.
Probeer niet teveel dingen tegelijk uit je hoofd te leren...het werkgeheugen kan maar ong. 7 dingen onthouden. Ga pas verder als dingen die je eerder geleerd hebt, vast verankerd zijn in het permanente geheugen. Roep ze dus steeds op , overhoor jezelf hardop na elk leermoment.
Neem tussendoor regelmatige pauze en zorg voor afwisseling in je werk. Neem tussendoor genoeg rust omdat je hersenen dit nodig hebben om alle info te verwerken. Dit gaat ook beter als je niet te lang aan één onderwerp werkt. Het is beter om meerdere keren een korte tijd aan één onderwerp te werken. Je hersenen krijgen zo meer tijd om te verwerken.
Zorg ook dat je gezond eet omdat allerlei voedingstoffen essentieel zijn voor een goede werking van je geheugen. Een hongergevoel zal ook afleiden van de leerstof.
Eet echter voor een examen of proefwerk nooit teveel. Wetenschappers hebben ontdekt dat een gezonde trek geheugenprestaties verbetert.
amc