Wat zijn de schoolniveaus?

Wat zijn de schoolniveaus van slecht naar goed? Ik ken al TL, VWO, VMBO, MAVO, HAVO, PRO en wat betekenen ze eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voortgezet_onderwijs Praktijkonderwijs VMBO
-LWOO
-Basisberoepsgerichte leerweg
-Kaderberoepsgerichte leerweg
-Gemengde leerweg
-Theoretische leerweg (mavo) HAVO VWO
-Atheneum
-Gymnasium

Antwoorden (2)

Schoolniveau's gaan niet van slecht naar goed ; ze zijn allemaal goed als het JOU niveau is. Wel kun je stellen dat er onderwijs is op niveau van laag naar hoog ; dat is niet hetzelfde.

Het voortgezet onderwijs in Nederland kent vier opleidingen:

- praktijkonderwijs (geen vaste lengteduur, tussen 12 en 20 jaar)
- voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), inclusief leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) (vierjarige opleiding, van 12 tot 16), en van laag naar hoog B, K, G en T (basisberoepsgericht, kaderberoepsgericht, gemende en theoretische leerweg)
- hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo) (vijfjarige opleiding, van 12 tot 17)
-voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo) (zesjarige opleiding, van 12 tot 18)
(atheneum en gymnasium, geen echt niveauverschil)

De aangegeven leeftijden zijn globaal, en hoeven niet altijd te kloppen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aaargh....JOUW niveau in de eerste zin natuurlijk....

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik vergeet nog even door de duidelijkheid dat dit rijtje is van laag naar hoog, maar dat spreekt denk ik voor zich.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is een a in je link gekropen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voortgezet_onderwijs
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, hoe VSO's zich hier nu in verhouden, is dat nou synoniem aan praktijkonderwijs?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heee..waar kwam die vandaan ? Heb hem even verbeterd. Voortgezet speciaal onderwijs is inderdaad in grote lijnen gelijk aan praktijkonderwijs. Een uitzonderinge vormen de Mytylscholen die niet per definitie op een lager niveau lesgeven, maar uitsluitend aangepast aan de lichamelijke beperking van de leerling (VMBO en HAVO) en al op de basisschool beginnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Marleen + en een aanvulling, je zegt Atheneum en Gymnasium geen echt niveau verschil, dat klopt.
het verschil is wel dat je Gymnasium Grieks en Latijn krijgt en op Atheneum niet, is een voordeel als je geneeskunde of diergeneeskunde wilt doen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vroeger was het echt atheneum = beta-wetenschappen, gymnasium = alfa-wetenschappen, maar volgens mij is die scheiding niet meer zo keihard, en inderdaad met medicijnen moet je feitelijk BEIDEN hebben als die scheiding nog zo strikt zou zijn ;-) Maar beiden geven toegang tot de universiteit in zijn algemeenheid, dus wat dat aangaat zijn ze gelijkwaardig. Net zoals HAVO met het ene of het andere profiel. Ik vond het buiten het bestek van de vraag vallen daar veel dieper op in te gaan ;-)
Er is geen sprake van 'slecht' naar 'goed' maar van 'laag' naar 'hoog'.

Als we ons beperken tot het middelbaar onderwijs:

De vier VMBO (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) leerwegen:
•Basisberoepsgerichte leerweg, vaak kortweg ‘VMBO-basis’ genoemd
•Kaderberoepsgerichte leerweg, vaak kortweg ‘VMBO-kader’ genoemd
•Gemengde leerweg, soms ‘VMBO-gl’ genoemd
•Theoretische leerweg, meestal ‘VMBO T’ genoemd of ‘VMBO TL’

Die VMBO-TL wordt ook wel als "Mavo' (middelbaar algemeen voortgezet onderwijs) aangeduid.

Vervolgens:
Havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs)
VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs)
Computoon