Huiswerk gaat in principe over de stof die in de les daarvoor is behandeld, en staat vrijwel altijd in je aantekeningen en/of in je schoolboek.
Heb je een les gemist of niet opgelet, dan kun je natuurlijk altijd nog terecht op Internet (waar we daar vroeger écht voor naar de bibliotheek moeten), waar werkelijk álle denkbare aspecten van álle vakken uit en te na worden uitgelegd, al is het soms even zoeken.

Maar huiswerk kan ook een methode zijn om er achter te komen wat er duidelijk is en wat nog niet, en dan kan de leraar daar in een volgende les weer meer aandacht aan besteden. Als je alles al wéét, hoeft het tenslotte niet meer overhoord of geoefend te worden ;-) Het is dus ook niet erg als je je huiswerk een keer "niet goed" gemaakt hebt, als maar duidelijk is dat je je best hebt gedaan c.q. het geprobeerd hebt.

Uiteindelijk echter is het per defínitie de bedoeling dat je je huiswerk alleen doet. Het is JOUW huiswerk, niet dat van je moeder, vader, broer of vriend(in). Dat er niemand in de buurt is hoeft feitelijk niet ter zake te doen ; het is geen groepsactiviteit.

Het allerdómste wat je kunt doen is online hulp vragen en zo de antwoorden voorgezegd krijgen, vaak zonder nadere uitleg ; dan heb je wel mooi je huiswerk af, maar zit je bij de eerstvolgende repetitie met een mond vol tanden en de handen in het haar, of moet voortbouwen op stof die je dus nog niet beheerst. Dat is de "penny wise, pound foolish-methode).

Heb je structuréél problemen met een bepaald vak, dan kan het soms verstandig zijn een poosje bijles in dat vak te nemen.