Kan je Kinderarts worden zonder vwo?

Hallo! Ik heb een vraag waar ik best wel mee zit en nergens kan vinden.. Ik wil graag weten of je met havo en hbo kinderarts kan worden en hoelang de opleiding dan duurt. Ik zit nu in 4 havo en heb de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde B in mijn packet. Ik heb geen frans of duits dus ik kan hierna geen vwo meer doen want ik kan dat alleen doen als ik die vakken had gekozen. Nu ben ik dus van plan om hbo hierna te doen en een geneeskunde opleiding. Maar kan dit wel zonder vwo of moet je op het hbo die opleiding met vwo niveau doen? en hoe lang gaat dit duren?? Alvast bedankt.

Toegevoegd na 5 minuten:
En hoeveel kost het ongeveer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Erna55
7 jaar geleden
Hier staat veel informatie : http://www.studereninleiden.nl/images/uploads/Geneeskunde/Toelating_tot_Geneeskunde_versie_21-11-2014.pdf

Antwoorden (1)

In theorie kan dat, maar dan moet je óf minimaal een HBO-propedeuse én aantonen dat je de vakken natuurkunde, scheikunde, wiskunde B en biologie beheerst op VWO-niveau (soms ook Engels en/of Nederlands). Dat kan via deelcertificaten VWO of door voortentamens bij diverse universiteiten. Als je heel goed bent in zelfstudie zou je dat misschien in een jaar kunnen halen, maar omdat je ook al een jaar kwijt zult zijn aan je HBO-propedeuse lijkt mij het gemakkelijker als je gewoon na je HAVO-diploma je VWO alsnog haalt. Er zijn vast wel scholen die je accepteren als je kunt aantonen dat je je talen kunt inhalen. Sowieso is het VWO een betere voorbereiding voor de universiteit dan de route via het HBO.

Wat ook nog kan, is wachten tot je 21 bent en dan proberen via een colloquium doctum binnen te komen. Maar ook daarvoor moet je de genoemde vakken allemaal op VWO-niveau beheersen, dus er is evenveel (zelf)studie voor nodig.