Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik verplicht mee op schoolreis?

Ik heb een halfjaar geleden 300 euro betaald aan mijn school zodat ik mee kon gaan naar een excursie naar het buitenland. Nu gaan we dus over een week weg en heb ik me bedacht en volg ik liever het thuisprogramma. Kunnen ze me verplichten om mee te gaan naar het buitendland (5 dagen).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Nee, ze kunnen je niet verplichten mee te gaan, daarvoor is er juist een thuis-programma.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bron? Want ik lees op rijksoverheid.nl iets anders... (Zie mijn antwoord en bron.)
Ik neem ten eerste even aan dat je minderjarig bent, en dat je ouders het met je eens zijn.

Op onderstaande link van de rijksoverheid staat dat je als kind wel degelijk verplicht bent om mee te doen aan alle activiteiten die bij het lesprogramma horen, ook dingen als schoolkamp, tenzij je ouders daar specifiek vrijstelling voor vragen bij de schoolleiding. Als dat toegekend wordt moet de school opvang en vervangende activiteit verzorgen. Die vervangende activiteit zal hier het "thuisprogramma" zijn. In feite is het dus "luxe" dat de school een thuisprogramma aanbiedt en de keuze heeft gegeven, of wellicht gewoon uit ervaring wetende dat het anders moeilijker wordt met klagende ouders.

In dit geval is komt er natuurlijk bij dat als je je een week van tevoren bedenkt, je de school wel voor een mogelijk probleem stelt, zoals geraamde kosten, slaapplaatsen, vervoer, benodigd toezicht et cetera voor zowel de thuisgroep als de "weg-groep". Hoewel dit probleem waarschijnlijk kleiner wordt naarmate het over een grotere groep gaat.

Kijk, ze komen je natuurlijk niet met een brandweerwagen uit je huis trekken als je gewoon domweg niet meegaat, maar dan heb je (of je ouders) de schoolinspectie waarschijnlijk wel wat uit te leggen :)

Kortom, lang verhaal kort: zo snel mogelijk met je ouders naar de schoolleiding toe en het probleem uitleggen en kijken wat er mogelijk is.

Toegevoegd na 3 minuten:
(Waar ik schoolinspectie zei bedoelde ik schooldirectie. De inspectie komt voor zover ik weet pas in het plaatje als de schoolleiding hier officiëel melding van maakt.)

Toegevoegd na 5 minuten:
Na nogmaals de vraag lezen zie ik dat je *zelf* de 300 had betaald, wat kan betekenen dat je meerderjarig bent, en dat verandert de zaak natuurlijk. Maar goed, dan moet je zelf in overleg met je school.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vragensteller is volgens eigen opgave 35jaar. Eerder een leraar dan een leerling. Maar waarschijnlijk toch een probleem als één van de leraren een week van te voren besluit niet mee te gaan. De school moet toch op de leraren kunnen rekenen en zelfs op de scholen worden lieverkoekjes niet gebakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:lol:
Hoewel een schoolreis een "verplicht" onderdeel is van het lesprogramma, kunnen er altijd omstandigheden zijn waardoor je toch niet mee kunt op schoolreis, en de school kan je dan ook niet verplichten. Denk aan ernstige heimwee, of ziekte, of familieomstandigheden die vragen dat je in de buurt blijft.

"Geen zin" is echter zelden of nooit een goede reden ; je zult wel moeten motiveren waarom je denkt niet mee te kunnen op schoolreis, en afhankelijk van je leeftijd, zullen je ouders daar eventueel ook nog iets over te zeggen hebben.

Je kunt echter in de praktijk vrijwel nooit je geld terugkrijgen ; de kosten voor een schoolreis zijn namelijk voor het overgrote deel al in het vooruit gemaakt, en dus niet te reclameren.

Niet meegaan op schoolreis betekent overigens geen vakantie ; vaak moet je de tijd op een alternatieve manier op school doorbrengen. Maar dat had je ook al ingecalculeerd zag ik
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ ::)) Marleen, ik weet niet wanneer scheepvaarder de leeftijd erin heeft gezet, maar er staat 35 jaar.
Gezien de vraag denk ik: niet ouder dan 16, hooguit 17 en verliefd..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik eerlijk gezegd niet eens gezien ; maar ik denk dat je gelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is het de leraar.. +
tinus1969
9 jaar geleden
Het is een goed antwoord, maar niet op de vraag. @Scheepvaarder wil namelijk niet 'spijbelen', maar van programma-onderdeel veranderen -op het laatste moment. Dat kunnen wij op GV hem niet vertellen; hij moet met school gaan praten over de opties. Aangezien er voor zo'n buitenland excursie aardig wat voorbereid moet worden, acht ik de kans nihil dat @Scheepvaarder die 300 euro terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga er ook niet van uit dat hij wil spijbelen ; ik ga er van uit dat hij zich bedacht heeft. Maar je bedacht hebben om welke reden dan ook (dat ik dan maar even kort heb samengevat als "geen zin" - bewust tussen aanhalingstekens ) is helaas geen reden om dan ook niet mee te hoeven. Hij zal met een betere motivatie moeten komen. Mijn beide kinderen hebben ooit een grote dure schoolreis gemist / moeten afbreken, wegens heimwee en wegens ziekte. Pech, geld weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ik vind het een prima antwoord.
Meestal staat er in de regels wat de voorwaarden zijn voor annulering. Je pas een week van tevoren bedenken is wel erg krap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pech geld weg is wat mij betreft prima bij zo'n late annulering. Maar het blijft hier om een extra activiteit gaan waar extra voor betaald moest worden. Daar kan je als school niet een verplichting op gaan leggen. Daarom moeten scholen ook een alternatief programma hebben voor diegenen die niet mee gaan. Hoe onzinnig ik het ook vind van VS om niet mee te willen gaan op een al betaalde excursie, ik zou het heel raar vinden als een school mag verplichten om mee te doen aan een (duidelijk niet verplichte) buitenschoolse activiteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is altijd een alternatief programma bij schoolreizen, al komt dat in de praktijk neer op een paar dagen meelopen met een andere klas.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing