Wordt je met hoge cijfers eerder toegelaten op een universiteit?

Ik zit nu nog op de middelbare school, maar als ik mijn vwo examens gehaald heb wil ik eigenlijk geneeskunde studeren. Maar ik vroeg me wat af.. Stel je staat cum laude, heb je dan een grotere kans om niet uitgeloot te worden? Of heb je dan even veel kans als iemand met 6jes?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja! http://www.nu.nl/gezondheid/2743089/numerus-fixus-geneeskunde-schop.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook een JA
http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/93160-de-studie-geneeskunde.html
Amadea
7 jaar geleden
Zelfs rapportcijfers aan het eind van het vijfde jaar tellen al mee.
erotisi
7 jaar geleden
De centrale loting via DUO wordt afgeschaft. Vanaf het studiejaar 2017-2018 gaan hogescholen en universiteiten zelf studenten voor hun lotingsstudies selecteren. Dit heet decentrale selectie. Er wordt dan niet meer alleen gekeken naar je gemiddelde eindexamencijfer. Belangrijk zijn ook je motivatie, persoonlijkheid en eerdere schoolprestaties. De onderwijsinstelling bepaalt wat de selectiecriteria precies zijn. Zo wordt de kans groter dat de juiste student op de juiste plek komt.
Amadea
7 jaar geleden
Maar voor de universitaire studie geneeskunde tellen de cijfers wel degelijk!

Antwoorden (1)

Je hebt twee opties:
1. Je gaat naar een universiteit en word gewoon aangenomen.
2. Je wordt uitgeloot als er te weinig plaats is op jouw universiteit naar keuze. (Hierbij heb je een grotere kans om aangenomen te worden met hogere cijfers)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet dus!