Kan ik na mijn 4 jarige HBO opleiding direct door naar een wo master opleiding, zonder dat ik mij propedeuse heb gehaald?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

"Kan ik met een afgeronde hbo-studie ook een universitaire master volgen?

Ja, dat is mogelijk. Maar wanneer je een hbo-opleiding hebt gedaan en je een master wilt volgen aan de universiteit, moet je bijna altijd een pre-master (ook wel schakeljaar genoemd) volgen. Dit omdat een hbo-bacheloropleiding niet naadloos aansluit op een universitaire master. Een wo-opleiding legt namelijk veel nadruk op onderzoek en analytisch vermogen, terwijl een hbo-opleiding meer beroepsgericht is. Om op het vereiste niveau te komen voor een universitaire master zul je een pre-master/schakeljaar moeten volgen. De duur hiervan varieert van een half jaar tot een jaar.

Voor meer informatie over (de lengte van/de kosten voor) een pre-master/schakeljaar kun je het beste terecht bij de instelling zelf."
Computoon