Hoe kan je toegelaten worden op de opleiding diergeneeskunde?

Ik wil over een jaar graag de opleiding diergeneeskunde gaan doen. Ik doe nu havo, maar ik las ergens dat je minimaal een vwo diploma nodig hebt om op de opleiding te komen.
Nu is mijn vraag kan het ook via de havo of moet je per se een vwo diploma hebben? En als het via het vwo moet kan je na de havo nog vwo gaan doen als je geen vreemde taal in je vakkenpakket hebt gehad op de havo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor het dier maakt het niet zoveel uit in welke taal je spreekt. Een vwo-dilpma N&T of N&G is wel een vereiste: http://www.uu.nl/bachelors/bachelor/diergeneeskunde/toelating
Computoon
7 jaar geleden
Bij havo is altijd een vreemde taal verplicht.

Antwoorden (2)

De bacheloropleiding Diergeneeskunde is een opleiding met numerus fixus. Dit betekent dat het aantal opleidingsplaatsen beperkt is. Diploma’s die toegang kunnen geven zijn:
• vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Gezondheid’ met de verplichte vakken scheikunde, biologie, wiskunde A of B en als profielkeuzevak natuurkunde.
• vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Techniek’ met de verplichte vakken scheikunde, natuurkunde, wiskunde B en als profielkeuzevak biologie.
• vwo-einddiploma oude regeling (2e fase) met het profiel 'Natuur en Gezondheid' (met de verplichte vakken na1, sk1, bio1,2 en wisb1) of 'Natuur en Techniek’ (met de verplichte vakken na1, sk1, wisb1 en als profielkeuzevak biologie1,2).
• een propedeuse of einddiploma van een onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) vallende universiteit of hogeschool met aanvullende eis dat de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B behaald zijn op vwo-niveau.
• geen toelatinggevend diploma maar wel 21 jaar of ouder (of je wordt in het collegejaar waarin je de aanvraag indient 21 jaar) dan kun je proberen om vrijstelling van de vooropleidingseis te krijgen. Dit doe je door een Colloquium Doctum-procedure te doorlopen.

Dus je kunt na de havo toch beter wel vwo gaan doen met een van de twee aanbevolen profielen. Je maakt meer kans om ingeloot te worden naarmate je eindcijfers hoger zijn, dus is het aan te raden heel goed je best te doen op het vwo als je echt graag dierenarts wilt worden. Met magere eindcijfers maak je maar weinig kans te worden toegelaten. Dan zou het een betere optie zijn om de MBO-opleiding dierenartsassistent te gaan doen.
Amadea
7 jaar geleden
Aanvulling op vorige uitstekende antwoord. Als Atheneum geen optie is...je mist immers ook een vak, zou je kunnen kijken welke HBO opleidingen toegang bieden tot diergeneeskunde. Terwijl je je propedeuse probeert te halen zorg je dat je verder aan alle toelatingseisen voldoet, zoals wis-en scheikunde, natuurkunde. Hiervoor zul je misschien nog aparte cursussen moet volgen. Daarnaast moet je goed beseffen dat de universiteit geen HBO is. Op de universiteit wordt er heel veel van je gevraagd wat betreft zelfwerkzaamheid! HBO is vaak wat schoolser en praktischer gericht. Als je echt graag diergeneeskunde wil studeren, komt het ook niet aan op een jaar meer of minder! Succes!