Is het behalen van de oogtest essentieel voor het halen van het praktijkexamen?

Ik ben dus sinds kort begonnen met mijn theorielessen. Mijn instructeur heeft nog niks gezegd over hoe het praktijkexamen werkt enzo, maar zelf weet ik wel dat er een oogtest plaatstvindt. Als je 'zakt' voor deze oogtest, kan je dan als je alles toch goed doet op je examen nog steeds zakken voor je praktijkexamen of duurt het dan langer om je rijbewijs te krijgen. Kan je ook op de dag van je praktijkexamen daglenzen indoen en ze na je praktijkexamen weer afdoen . Wordt dit ook genoteerd op je rijbewijs of wordt er gevraagd of je lenzen in hebt. Minn instructeur zei wel dat je een beetje gematst wordt als je nog minder jarig bent. Ben zelf 16.5. Zijn er mensen van mijn leeftijd die ervaring hebben met deze oogtest?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
21.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Hoe slecht is je zicht dan? Je moet wel verkeersborden enzo kunnen lezen.
Bij mij was de oogtest tijdens praktijkexamen gewoon dat ik moest vertellen wat het nummerbord was van de rode auto die stukje verderop geparkeerd stond (20 meter of zo).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies Ritsuka, bij mij ook en dat is al vele jaren geleden! Gewoon op de parkeerplaats, simpeler kan het bijna niet.
Ritsuka
8 jaar geleden
Volgens mij doen ze het altijd al op een vergelijkbare manier. Is inderdaad gelijk voordat je echt start met rijden.
tinus1969
8 jaar geleden
Kortom, zorg ervoor dat je goed kunt zien. beter een bril dan een ongeluk.
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je weet dat je slechte ogen hebt, dan draag je toch je bril ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Loop eens 25 meter van een auto en probeer het kenteken te lezen. Weet je meteen of je je zorgen moet maken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Popiepop, Het praktijkexamen kan men doen, maar bij een onvoldoende voor de ogentest, krijgt men nog geen rijbewijs. Het kan zijn dat er een aantekening op het rijbewijs komt (code 1) dat men tijdens het besturen van de auto verplicht is een bril te dragen, wat inhoudt dat men zelfs strafbaar is als men zonder bril rijdt. "Zolang de rijgeschiktheid van een examenkandidaat niet is vastgesteld door het CBR, kan de kandidaat in kwestie geen rijbewijs behalen. Hij kan na een onvoldoend voor de ogentest wel het rijexamen doen en slagen maar krijgt nog geen rijbewijs. Er moet eerst een medisch traject worden doorlopen.
In het meest extreme geval kan het maanden duren voordat een kandidaat rijgeschikt wordt verklaard”,
aldus de communicatieadviseur Irene Heldens van het CBR.
Amadea
8 jaar geleden
Gaat dit over rijden op een scooter of bromfiets, of in een auto?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de richtlijnen van het CBR vraagt de examinator bij aanvang van het praktijkexamen (uitgezonderd AM) om op ongeveer 25 meter afstand een kenteken te lezen

Antwoorden (2)

Je krijgt helemaal niet de kans om in te stappen voor je praktijkexamen ... wanneer je zakt voor de ogentest!

Dus : probleem 'opgelost' ...

Keus is aan jou , of je regelt van tevoren dat je GOED kunt ZIEN!! of je doet geen examen.

Nou lijkt het mij wel erg slim om voordat je zowel je eigen leven als dat van de examinator [en de instructeur] op de waagschaal zet, te zorgen dat je goed zicht hebt... dus te regelen dat je of een bril of lenzen hebt/gebruikt en GOED kunt ZIEN... en OOK dat je zodra je je rijbewijs hebt >> die bril of die lenzen ook gebruikt wanneer je auto rijdt!

Zoveel mensen doen dit niet, weten het vaak ook niet dat ze zo slecht zien... Jij weet het wel, doe er iets aan, neem je verantwoordelijkheid.

Waarom denk je dat er een ogentest is?

Antwoord

Ja, daarom krijg je de oogtest ook vóórdat je instapt. Het is van groot belang dat je goed kunt zien.

Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat gebeurt er als je niet "slaagt" voor de ogentesr? Van de site van het CBR:

"9.3 Ogentest
Na het inleidend gesprek gaan de kandidaat en de examinator naar de parkeerplaats. Voordat ze naar het examenvoertuig lopen, vraagt de examinator de kandidaat een kenteken te lezen op ongeveer 25 meter afstand (dit geldt niet voor het examen AM en AVB). Als de kandidaat hierin niet slaagt, dan wordt hem gevraagd een ander kenteken te lezen. Als blijkt dat de kandidaat de aangewezen kentekens niet kan lezen, gebeurt het volgende:
Het examen wordt gewoon afgenomen.
De examinator maakt een opmerking over de ogentest in zijn tablet.
De kandidaat krijgt hierover nader bericht van de medische afdeling van het CBR."

Toegevoegd na 59 minuten:
Zelf heb ik "slechte ogen" maar die ogentest was geen probleem. 25 meter (stilstaande auto) is echt vlakbij. Test het maar eens. Als je op die afstand een kenteken niet kunt lezen, kun je misschien beter eerst contact opnemen met een oogarts voor je met praktijklessen begint.

Toegevoegd na 11 uur:
Tip: de tekst waarnaar de bron verwijst.
Computoon