Ja, er zijn landen waar kinderen, jongeren betaald worden zolang ze maar op school zijn. Onderwijs kost geld en sommige landen vinden onderwijs belangrijk.
Dus er zijn lokale en nationale programma's waarbij het naar school gaan wordt gestimuleerd. Dit kan zijn door gratis lunch, gratis boeken, gratis onderwijs, gratis onderdak, gratis vervoer van en naar school en zo kan ik wel door gaan.

En er is ook nog het systeem van gesponsord onderwijs. Zolang je aanwezig bent en aan bepaalde andere voorwaarden voldoet, dan krijg je geld om te studeren. Maar dat zijn meestal jongeren en geen kinderen.

Dus ja voor jongeren en voor kinderen niet direct betaald, maar wel veel onkosten worden betaald. En op het moment dat betaald wordt is het werk en kinderarbeid is in veel landen verboden, dus zal het betalen van kinderen ook wel verboden zijn.

Wel is het zo dat zakgeld door sommige ouders of verzorgers gekoppeld wordt aan aanwezigheid op school, dus misschien kun je dat zien als betaald worden. Maar dat los van het feit in welk land een kind woont. Formeel zijn er dus landen waar kinderen betaald worden om naar school te gaan.