Hoe kan ik alsnog mijn diploma middelbaar onderwijs Natuurwetenschappen halen?

25 jaar na te hebben opgegeven in middelbaar onderwijs wil ik alsnog mijn diploma behalen en hoger onderwijs gaan volgen. Ik studeerde vroeger in België maar woon nu al 6 jaar in Nederland. Waar vind ik de leerstof die ik moet kennen om mijn middelbaar diploma te kunnen behalen om moleculaire biologie te gaan studeren, en waar leg ik het examen dan af?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Avondstudie, schriftelijke studie of gewoon volwassenonderwijs allemaal te vinden op internet. net zo als de eisen om toegelaten te worden op de universiteit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.nti.nl/beroepsopleidingen/havo-en-vwo/vwo-natuurkunde/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je ouder bent dan 21 is volgens mij een middelbare-schooldiploma niet perse nodig. Je kunt dan vaak ook een toelatingstoets doen. Hoe dat in zijn werk gaat, kun je het beste navragen bij de hogeschool of universiteit waar je de opleiding wilt gaan doen. Ik kwam in elk geval dit tegen:
https://www.hogeschoolrotterdam.nl/voorlichting/toelatingsvoorwaarden/21-zonder-diploma/

Antwoorden (2)

Je zou verschillende dingen kunnen doen, ten eerste;

-Staatsexamen doen via duo
Je zou gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld het loi etc. Maar dit is vrij prijzig. Je kan ook een boekenlijst opzoeken van een vwo 5-6 klas en zelf aan de slag gaan.

- collequim doctum (21+ toets)
Dit werkt op elk onderwijsinstituut anders, vaak staat er dan ook bij welke stof je moet beheersen. Soms bieden ze zelf cursussen aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In nederland is het zo dat je na een bepaalde leeftijd (28?) geen middelbareschooldiploma hoeft te hebben om te gaan studeren.
Ik zou dus eerst bij de opleiding informeren of het behalen daarvan nog wel nodig is.