Welke opleiding moet je volgen om in de verslavingszorg te kunnen werken?

Ik woon op mezelf en zou het dus graag in bbl vorm doen. HBO of MBO maakt niet uit. Ik woon in Gouda dus het zou prettig zijn als het in de buurt is (max 1,5 uur reistijd) iemand tips of suggesties? Bedankt!

Toegevoegd na 1 uur:
En als het geen bbl is, hoe betaal je dan voor de opleiding? (Aangezien je geen studiefinanciering meer krijgt...)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Amadea
8 jaar geleden
Bestaat BBL dan ook bij HBO? Volgens mij kan dat alleen bij een MBO-opleiding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadea oh dat zou indd waar kunnen zijn.... Niet over nagedacht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou gewoon zelf betalen dus, wat dacht je dan?

Antwoorden (1)

SPH is hier een geschikte opleiding voor, dit is op HBO niveau. Deze opleiding kun je voltijd of deeltijd volgen, duurt 4 jaar en is praktijkgericht. Voor een deeltijdopleiding moet je vaak een baan hebben, of vrijwilligerswerk doen, wat past bij de opleiding.

Toegevoegd na 3 uur:
Bij een BBL opleiding betaald de werkgever waar je ervaring opdoet veelal je opleiding, Als je een duale opleiding volgt heb je wel recht op het leenstelsel.
http://www.carrieretijger.nl/opleiding/ho/varianten/duaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is afhankelijk van wat je wil gaan doen in de verslavingszorg. Je kan bijvoorbeeld groepswerk gaan doen. Je kan dan het beste kiezen voor SociaalPedagogischHulpverlener (hbo). Ook kun je op indivudueel niveau werken met deze doelgroep. Dan kun je beter kiezen voor MaatschapelijkWerkenDienstverlening. (hbo). Deze opleidingen hebben veel overeenkomsten maar BBL bestaat helaas niet op HBO. Je kan wel deeltijd studeren. De MBO variant kan wel BBL. Je kan dan het beste voor SociaalMaatschapelijkDienstverlener. (De hoofdleters zijn de afkortingen van de opleiding!)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@xcl dankjewel voor de verdere uitleg. Ik wist indd niet dat je HBO niet op bbl niveau kan doen. Maar ik wil eigenlijk vooral bbl doen omdat ik een vast inkomen wil hebben aangezien ik gewoon een huis moet betalen etc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien kun je een deeltijd opleiding doen? Je kunt dan ongeveer 20 uur per week werken, dit moet dan wel een baan zijn die aansluit op je opleiding. Lees de hele bron, onderaan vind je opleidingen die hierop lijken, de opleidingen die Xcl genoemd heeft vind je hier ook. Bedankt voor de aanvulling Xcl.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Avondopleiding?