Kan ik aan en Spaanse universiteit studeren met een mbo 4 diploma?

Ik wil in 2016 een volledige HBO opleiding volgen in Spanje. Kan ik in spanje met een mbo4 diploma studeren aan een universiteit?

In Spanje wordt HBO ook in universiteiten gegeven

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.2K
Antoni
8 jaar geleden
Je zal hiervoor de waarde van je Nederlandse diploma moeten laten bepalen en dan bij het onderwijsinstituut informeren of dat diploma voldoende is voor toelating. Meer informatie hierover vind je op websites van de Rijksoverheid en van DUO, bijvoorbeeld deze: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/onderwijs-en-internationalisering/vraag-en-antwoord/hoe-laat-ik-mijn-nederlandse-diploma-voor-het-buitenland-waarderen-of-erkennen.html en https://duo.nl/particulieren/diplomas/u-gaat-naar-het-buitenland/legalisatie-diploma-aan-de-balie.asp.
Antoni
8 jaar geleden
Of deze https://duo.nl/particulieren/diplomas/u-gaat-naar-het-buitenland/statusverklaring-diploma-aanvragen.asp. Laat je van tevoren informeren over wat er precies nodig is, voordat je gaat betalen voor de aangeboden diensten!
ronron1212
8 jaar geleden
Wat wil je nu Universiteit of hbo?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In spanje wordt hbo op de universiteit gegeven, zoals vraagsteller vermeld
ronron1212
8 jaar geleden
Daarmee is het nog geen universiteit waar je aan studeert.

Antwoorden (1)

Ik zal, ter informatie, eerst een stukje vertellen over hoe de Spaanse student toegelaten wordt op de universiteit.

Na de basisschool gaan alle kinderen met 12 jaar naar de middelbare school.
Dit bestaat uit twee delen: het educación secundaria obligatoria (verplicht voortgezet onderwijs) en het educación secundaria postobligatoria (letterlijk vertaald:
na-verplicht voortgezet onderwijs).

Het educación secundaria obligaroria is verplicht.
Dit onderwijs duurt 4 jaar (van 12 t/m 16). In het vierde jaar wordt aandacht besteed aan zowel het vervolgonderwijs als toetreding tot de arbeidsmarkt.
Aan het einde van het vierde jaar wordt het getuigschrift Título de Graduado de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) verleend.

Na het ESO kun je, maar dit hoeft dus niet, vervolgonderwijs volgen, wat educación secundaria postobligatoria wordt genoemd.
Mogelijkheiden zijn:
* het Bachillerato (duurt 2 jaar), voorbereidend op het universitair onderwijs (wat dus ook het HBO beslaat)
Aan het einde krijgt de student een toelatingsexamen voor de universiteit (het PAU) dat bestaat uit twee delen: het eerste deel is een examen van de vakken gevolgd tijdens de Bachillerato. Het tweede deel bestaat uit een specifiek examen
over de vereiste kennis voor de gekozen studierichting.
* Het Formación profesional de grado medio, middelbaar beroepsonderwijs, ofwel MBO in Nederland.
* Het Formación profesional de grado superior, hoger niet universitair onderwijs. (Daarvoor moet je wel eerst je PAU halen)

Er zijn voor de Spaanse student 3 wegen om toegelaten te worden op de universiteit:
* Het PAU aan het einde van het Bachillerato
* Een aantal diploma's van het Formación profesional de grado superior bieden toegang
* Als je ouder bent dan 25 kun je een toelatingsexamen doen.

Voor buitenlandse studenten geldt dat zij kunnen worden toegelaten als:
* zij al een kwalificatie tot toelating van de universiteit hebben in hun eigen land
* een toelatingsexamen doen

Wat betreft de eerste optie; dit vind ik twijfelachtig.
In Nederland heb je geen kwalificatie, want je hebt geen VWO-diploma of HBO-propedeuse. Nu geeft MBO-4 natuurlijk wel toegang tot een HBO-opleiding, en HBO zit weer bij een Spaanse universiteit in. Maar dit is erg theoretisch.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een Título de Técnico Superior (formación profesional de grado superior) biedt in Spanje toegang tot de universiteit en staat volgens de Nederlandse waardering (zie bron) ongeveer gelijk aan een MBO-4 diploma. Dat geeft dan weer hoop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de tweede optie zou je moeten kijken of je toelatingsexamen mag doen.
Al met al zal je echt moeten informeren bij de universiteit waar je wilt studeren. Of je wel of niet toegelaten wordt lijkt me twijfelachtig en ook erg afhankelijk van de richting die je wilt gaan doen en van wat voor MBO-diploma je hebt. Dus een pasklaar antwoord kan ik niet geven.