Mijn dochter mag geen natuurprofiel kiezen voor 4 HAVO, alleen een maatschappijprofiel. Mag een school een leerling bepaalde profielen ontzeggen?

Mijn dochter zit in 3 HAVO en wil graag iets met biologie gaan doen later. Op haar rapport alleen zevens en achten, een zes voor wiskunde. Vandaag kreeg te te horen dat ze niet het profiel Natuur en Gezondheid mag doen, maar alleen een maatschappijprofiel. Dat hakte erin voor mijn dochter gezien haar toekomstplannen. De school is niet te vermurwen, dus ik heb net een uur lopen zoeken of een school dit wel mag doen gezien de context van een goede cijferlijst van mijn dochter. Mijn vraag dus is: mag een school een leerling bepaalde profielen ontzeggen? En zo ja, op welke gronden dan? Waar kan ik meer informatie hierover vinden? Dank alvast voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Wonderlijk.
Heeft de school ook argumenten gegeven waarom je dochter het profiel niet mag kiezen ?
Erna55
8 jaar geleden
http://www.profieltest.nl/profielen-havo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dus, geen argumenten zijn er gegeven behalve "de vergadering heeft besloten dat ..."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik mocht het zelf weten, ondanks dat het mij eerst werd afgeraden om Natuur & Gezondheid te doen. Ik was namelijk slecht in wiskunde. Heb het achteraf wel gehaald :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel vreemd. De school kan een (dringend) advies geven, maar ik dacht dat ze het niet mogen ontzeggen.
Even met de decaan bellen?
tinus1969
8 jaar geleden
Andere kinderen mogen wel dat proefiel kiezen?
Erna55
8 jaar geleden
Hierover kun je met de school opnieuw in gesprek gaan.
" de vergadering heeft besloten.... " is geen argument.
Bellen met de decaan en toch vragen naar het waarom. De school heeft de plicht om ouders in te lichten over het waarom van een verbod.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is mi. exact 1 reden waarom een school een profiel kan weigeren. Dat is als een kind op dit moment voor de vakken welke specifiek voor dat profiel nodig zijn onvoldoende staat of een vak al helemaal niet gevolgd heeft. Bij deze keuze zou ik dan denken aan het ontbreken van wiskunde B, een verplicht onderdeel (tenminste bij VWO) voor profiel NT in leerjaar 3. Nou ben ik school niet maar in een situatie met verder goed rapport en goede motivatie kan zou ik nog aan een leerling met ontbrekend vak durven vragen om voor begin volgend schooljaar een aparte toets te komen maken in dat vak. Dat zal ze dan moeten voorbereiden in de vakantie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang we niet weten wat de reden is kunnen we geen antwoord geven op de vraag. Verder kan het best zijn dat een andere havo haar wel aanneemt. Over het algemeen eisen scholen vooral een 7 voor natuurkunde voor een profiel met natuurkunde maar daar gaat het hier niet over. Zoek uit waarom, don't take no for an answer!

Antwoorden (1)

Volgens mij kan een school advies geven en iemand niet iets verbieden om het te doen. Ik weet niet of dit ook ergens staat vastgelegd, maar ik zou gewoon aanhouden. Stel haar passie is biologie, is het raar dat ze dat haar ontzeggen. Met goede cijfers en voldoende motivatie kan ze het gewoon halen.

De aanhouder wint tenslotte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Helemaal eens met dit antwoord (+) ! Alleen mis ik de suggestie om eens met de school te gaan praten. Of het nu besloten of geadviseerd is: men zal altijd met argumenten moeten kunnen komen ! Maar daar moet soms wel even naar gevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
School mag een profiel weigeren maar niet zonder reden.