wat houdt het indirecte verkoopkanaal in?

voor een schoolopdracht moet ik weten wat dit begrip inhoudt

Toegevoegd na 36 seconden:
op internetsites vond ik weinig goede beschrijvingen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Dat houdt in dat je je producten verkoopt via een derde partij, bijvoorbeeld een retailer of een speciaalzaak. Meestal gewoon een reseller. (Een zaak die bij jou inkoopt en zelf weer doorverkoopt aan anderen.) Zo kun je een iPhone kopen direct bij Apple zelf (directe verkoop) of je kunt 'm kopen bij een telco bij je abonnement of in de telefoonzaak op de hoek (indirecte verkoop).

De belangrijkste reden om dit te doen is natuurlijk het vergroten van je bereik zonder dat je zelf ergens een winkel hoeft te openen.

Enkele voordelen kunnen zijn:
- klantenservice: eindverkoper werkt als filter voor oplossen van simpele en repetitieve vraagstukken en jij kunt de ondersteuning beperken tot tweedelijns b2b support.
- sales: jij hebt minder verkopers, winkels etc. nodig en hoeft dus ook minder rompslomp te managen, je kunt je team kleiner en je focus scherper houden.
- marketing: de eindverkopers hebben er belang bij om mee te werken aan marketing/reclame van jouw product.
- distributie: geen last van mogelijke pieken in de vraag (opslag, verpakken, verzending, nachten doorwerken na een reclamestunt...), minder opslagruimte nodig.

Het kan ook nadelen hebben:
- je hebt veel minder controle over je merk; een eindverkoper kan je image vernaggelen met slechte service.
- de resellers moeten er ook van eten, dus of je moet je product goedkoper verkopen of je moet je eindgebruiker meer laten betalen.
- grotere "afstand" tot je eindgebruiker, minder directe feedback.

Maakt dat wat duidelijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker. Ook nog leuk dat u voor en nadelen opnoemde