Is het mogelijk om na een opleiding Radiologie op hbo niveau uiteindelijk een WO diploma te halen op dat gebied?

Ik heb een jaar geleden mijn havo-diploma bemachtigd en kijk nu naar HBO Radiologie als vervolgopleiding. De salarissen van een ''HBO-Radioloog'' en een ''WO-Radioloog'' staan echter erg ver uit elkaar. Ik vind naast een opleiding en beroep te doen dat mij aanspreekt het ook belangrijk later financieel onafhankelijk te zijn. Een beroepskeuze test wees aan dat slim genoeg ben voor het VWO (niet om op te scheppen...), maar ik heb HAVO gedaan i.v.m. motivatie problemen. Daar heb ik nu dus achteraf spijt van.

Mijn vraag: Is het mogelijk om na een HBO opleiding door te gaan op universitair niveau? Wat zijn mijn opties om later alsnog te eindigen als specialist?

Alvast bedankt,

Julian

4.3K

Het beste antwoord

Een radioloog is een medisch specialist. Dus na een universitaire artsenopleiding kan iemand zich specialiseren in radiologie.
Een radioloog op HBO niveau wordt ook radiodiagnostisch of radiotherapeutisch laborante genoemd.

Na HBO radiodiagnostiek of radiotherapeutisch laborant is er geen directe doorstroom naar radioloog mogelijk, omdat je toch eerst universitair de medicijnenstudie moet volgen. ( Dit verklaart ook het grote verschil in salaris ) Je zult dan wel een voorsprong hebben in medische kennis, waardoor de opleiding gemakkelijke gaat.
De kortste route naar radioloog is toch via VWO ( de vakken Grieks en Latijn zijn handig bij medische opleidingen ), medicijnen studeren en daarna specialiseren in radioloog.
9 jaar geleden
JulianJDel
9 jaar geleden
Is het dan mogelijk om met een havo-diploma met vakkenpakket Economie & Maatschappij door te gaan op vwo met het vakkenpakket Natuur & Techniek?
Erna55
9 jaar geleden
Natuur en gezondheid lijkt me een betere keus.
Biologie en scheikunde zul je mogelijk wat moeten bijspijkeren.