Wat kunnen wij tegen negatief stage advies doen?

Onze dochter van 19 volgt de opleiding toerisme aan het roc. Ze zit in het tweede jaar. Nu heeft ze afgelopen 9 maanden twee maal een klaplong gekregen. De tweede keer was een kleine klaplong en was begin dit jaar. Nu moest ze in april eigenlijk voor een half jaar stage lopen bij een bedrijf in binnen- of buitenland. Ze heeft zich er al bij moeten neer leggen dat ze haar stage niet in het verre buitenland (Aruba) mocht doen. Dit was al snel duidelijk naar haar eerste klaplong. Maar ze mocht toen wel in Nederland (of dichtbij Nederland) stage lopen. Nu heeft ze net te horen gekregen dat ze een negatief stageadvies krijgt vanwege aanhoudende gezondheidsproblemen. Dit houd ook in dat ze het schooljaar moet over doen. Qua punten hoort ze tot de beste leerlingen van haar klas en de gemiste toetsen heeft ze ingehaald of is ze mee bezig. School zegt dat ze het bedrijf waar ze stage gaat lopen niet kunnen garanderen dat ze niet weer een klaplong krijgt en dus niet het hele half jaar aanwezig zal zijn. Nu zou het inderdaad kunnen zijn dat ze tijdens haar stage weer een klaplong krijgt. Maar misschien ook wel nooit meer. Of dit jaar niet en volgend jaar wel als ze dan stage moet lopen. Wat dan? Dan zou ze weer het jaar niet kunnen halen. Onze dochter wil het jaar absoluut niet overdoen en ziet het als straf na toch al een rot jaar. Wat zijn onze rechten en moeten we deze beslissing zomaar accepteren? Wij vinden van niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Uw probleem heeft te maken met:
a) het wettelijke recht op redelijke aanpassingen voor studenten met een handicap (functiebeperking) of chronische ziekte
b) het wettelijke recht op passend onderwijs (in primair, secundair en mbo-onderwijs)
Google op: functiebeperking mbo