Als het over een voetbalscheidsrechter gaat, start de carrière volgens de 1e bron als volgt:

"Een carrière als KNVB scheidsrechter begint met het behalen van het diploma Basis Opleiding Scheidsrechters (BOS) veldvoetbal. Voor meer informatie over deze, of een andere opleiding, klik hier. Al in het bezit van dit diploma en interesse om voetbalwedstrijden in goede banen te leiden? Lees dan verder!

Nieuwe scheidsrechters beginnen in de startgroep. Zoals de naam al aangeeft is dit de 1e groep voor scheidsrechters die zich aanmelden als KNVB-scheidsrechter. De ervaring of leeftijd van een scheidsrechter speelt hierin geen rol. Iedere scheidsrechter die nog niet voor de KNVB gefloten heeft komt in deze groep. De periode dat men in de startgroep zit, is maximaal 1 jaar. Daarna wordt bekeken welke groep het meest geschikt is voor de scheidsrechter.

Bij de jeugd zal dit in eerste instantie zijn bij de 1e klasse C-jeugd, Hoofdklasse C-jeugd en 3e divisie C-jeugd. En vervolgens ook bij de 1e klasse B-jeugd en 2e klasse A-jeugd. Bij de senioren zijn het in het begin vooral aanstellingen in de reserve 3e klasse, reserve 2e klasse en reserve 1e klasse.

(...)"

Over de opleiding (zie 2e bron):
"Lijkt het je leuk voetbalwedstrijden in goede banen te leiden en denk je over voldoende leidinggevende capaciteiten te beschikken om dat voor elkaar te krijgen, dan ben je de juiste persoon om scheidsrechter veldvoetbal te worden. Wij zorgen tijdens de Basisopleiding scheidsrechter veld (BOS) voor een gedegen praktische opleiding, zodat je met voldoende ‘bagage’ aan de slag kunt bij de A- en B-junioren en senioren. Je kunt verenigings- of KNVB-scheidsrechter worden.

(...
De opleiding bestaat uit zeven bijeenkomsten van 3 uur en een spelregeltoets. Daarnaast fluiten de deelnemers, als zij voor de KNVB wedstrijden gaan leiden De opleiding bestaat uit zeven bijeenkomsten van 3 uur en een spelregeltoets. Daarnaast fluiten de deelnemers, als zij voor de KNVB wedstrijden gaan leiden, minimaal twee stagewedstrijden onder begeleiding van een (gekwalificeerde) Praktijkbegeleider Scheidsrechter. De opleiding wordt op avonden gegeven, in de regel op een accommodatie van een voetbalvereniging. (...)"

Dan het salaris:
"In Nederland verdient een scheidsrechter in de ere- of eerste divisie ongeveer 50.000 tot 70.000 euro per jaar", aldus de derde bron. Da's fluitend rijk worden;-)
Computoon
9 jaar geleden
Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Scheidsrechter vind je deze informatie:

- over de opleiding:

"Opleidingen tot scheidsrechter

De opleiding tot Scheidsrechter hangt sterk af van het niveau en van de sport waarin gefloten gaat worden. Voor een Scheidsrechter die louter in de jeugd werkzaam wil zijn, voldoet een cursus van 4 dagen soms. Van een Scheidsrechter die in de professionele competitie werkzaam wil zijn, wordt veel meer gevraagd. De opleiding voor deze personen duurt bijna dagelijks voort, zolang als de carrière duurt.

De opleiding tot Scheidsrechter wordt vaak georganiseerd vanuit de sportbond van de betreffende sport."

- over hoeveel hij verdient:

"Arbeidsvoorwaarden scheidsrechter

Het salaris van een Scheidsrechter hangt van veel verschillende factoren af, zoals: in welke sport hij werkzaam is, in welke klasse hij fluit en hoe vaak hij het werk doet. Een professionele Scheidsrechter, dus die werkzaam is in de hoogste klasse, verdient jaarlijks een vast bedrag van gemiddeld rond de 7500 euro. Bovenop dit vaste bedrag ontvangt de Scheidsrechter een premie per gefloten wedstrijd, waarbij fluiten bij een internationale wedstrijd een hoger bedrag oplevert dan het fluiten bij een nationale wedstrijd.".

Toegevoegd na 1 uur:
Op deze pagina http://www.nationaleberoepengids.nl/beroepen_zoeken?q=Scheidsrechter&qo=Scheidsrechter staat nog:

€ Van € 250 tot € 10.000.
Antoni