Welke taal moet als eerste worden geleerd indien je beide wil leren, Italiaans of Spaans? Of maakt dat niet uit?

Ik wil beide talen leren, alleen weet ik niet met welke ik wil beginnen. Is het tactischer als ik met de een begin, of met de ander, of maakt dat helemaal niet uit? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik hoor veel Nederlanders zeggen dat je noodgedwongen slechts één van deze talen kunt leren. Leert een Nederlander eerst Italiaans, dan gaat dat prima. Leert hij daarna Spaans, dan vergeet hij het Italiaans. Leert een Nederlander eerst Spaans, dan gaat dat prima. Leert hij daarna Italiaans, dan vergeet hij het Spaans. Voor "vakantie-Spaans" kun je best Italiaans gebruiken. Ik heb wat Nederlandse vrienden die een redelijk woordje Italiaans spreken. Met hun kennis van het Italiaans verstaan ze ook Spaans, zolang de Spanjaard rustig spreekt en geen ingewikkelde woorden gebruikt. Als zij iets tegen de Spanjaard willen zeggen, spreken ze Italiaans, en dat begrijpt de Spanjaard over het algemeen goed genoeg om de bedoeling te begrijpen. Of dat andersom ook werkt? Ik vermoed van wel, maar ik ken geen Nederlanders die het hebben geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou dat zou allemaal wel heel makkelijk zijn cryofiel. Leuk als je met handen en voeten iets wil kopen maar verder kom je er niet mee.
Cryofiel
9 jaar geleden
't Is wel de ervaring van wat Italiaans sprekende Nederlanders die ik ken. Kennis van het Italiaans is voldoende om in Spanje de weg te vragen, te vragen waar de bushalte is van de bus naar X, te vragen op welke dagen een restaurant open is, te vragen waarom een weg is afgesloten en of die afsluiting alleen geldt voor auto's of ook voor voetgangers - de gewone alledaagse dingen dus.

Het beste antwoord

Spaans en Italiaans zijn beide Romaanse talen en hebben daardoor veel dezelfde parameters. Het maakt dus niet uit welke je als eerste leert. Het is wel mogelijk dat je ze door elkaar gaat halen omdat ze soms best veel op elkaar lijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spaans is sexy, Italiaans is romantisch hoor ik vaak zeggen. Misschien is dat de reden dat veel studenten Spaans kiezen.

Als je twee talen tegelijk leert kan het zijn dat de ene taal je meer trekt dan de andere taal. De taal die je het meeste aanspreekt zul je dan makkelijker onder de knie krijgen.
Ik vond Spaans in vergelijk met Italiaans wat makkelijker te leren. Maar ik kom veel in Italië en Italiaanse boeken vind ik prettiger lezen dan Spaanse. Dat speelt allemaal mee of het ene je makkelijker afgaat dan het andere.
Het mooiste is natuurlijk om eerst de ene taal te leren en daarna ook nog de andere.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dan lijkt het mij handiger om eerst de Spaanse taal te leren. Vakantieland Spanje zul je misschien eerder als vakantieland bezoeken dan Italië. Italië heeft natuurlijk prachtige kunst en cultuur, Rome, Florence, Napels, maar de Spaanse stranden hebben toch vaak meer aantrekkingskracht.
Spaans is nummer drie in de Top 10 van de meest gesproken talen in de Wereld. Het wordt in twintig landen gesproken.
Er zijn ongeveer 480 miljoen mensen die Spaans als eerste taal spreken.
Italiaans is een romantische, muzikale taal. Heel veel prachtige opera's zijn in het Italiaans geschreven.
Kies je voor economische waarde, dan kies je Spaans.
Kies je voor "mooi" dan kies je voor Italiaans.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou beginnen met Spaans; Reden is namelijk dat als je talen wilt leren je normaliter zou beginnen met Engels, Chinees en dan Spaans.
Engels voor veel algemene dingen, Chinees omdat het de grootste wereldtaal is en dan pas Spaans omdat dat de taal is die veel mensen gebruiken als zij de eerste twee niet beheersen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Spaans wordt ook meer gebruikt dan Italiaans tot nu toe dus je zal het in het algemeen meer nodig hebben.