Als mensen het over 'medicine' hebben, is dat ongeveer het equivalent van het Nederlandse geneeskunde? Of is dat meer farmacie?

Aangezien het echt een hel is om binnen te komen op een Nederlandse universiteit om geneeskunde te studeren denk ik er aan om ergens anders heen te gaan. Vaak bieden universiteit dan "medicine" aan. Maar is dit dan het zelfde als geneeskunde zoals wij dat kennen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Het hangt waarschijnlijk van het land af, maar "to study medicine" is over het algemeen geneeskunde studeren. Net zoals men het in Nederland ook wel heeft over "medicijnen studeren". Pharmacy is - je raadt het - farmacie.

Soms wordt "medicine" gebruikt voor de interne geneeskunde, of alle niet-snijdende disciplines. Tegenover medicine staat in dat geval surgery. Als iemand tijdens of na een studie geneeskunde twijfelt tussen "medicine or surgery", gaat het dus over de niet-chirurgische versus chirurgische specialisaties. In Engeland is dat helemaal apart, daar wordt een chirurg niet eens "physician" genoemd en waar alle andere artsen aangesproken worden met "doctor", spreek je een chirurg - althans een mannelijke - aan met "mister". Dat stamt nog uit de tijd dat dokters (physicians) en chirurgen een totaal verschillende achtergrond en opleiding hadden, en waarschijnlijk is het zo gebleven omdat ook na die tijd chirurgen zich graag wilden (blijven) onderscheiden van 'gewone dokters'. Inmiddels is dat verschil natuurlijk helemaal ingeburgerd, hoewel het ook bij patiënten soms voor onduidelijkheid zorgt.

In sommige landen is de studie "medicine" alleen een "undergraduate" of bachelor degree, dus alleen het theoretische deel zonder de co-schappen waarin je praktijkervaring op doet. Het kan dan ook aardig verschillen per land wat de kwalificaties en vaardigheden zijn van iemand die de studie "medicine" heeft voltooid. Ik denk dat dat - plus de opbouw van de opleiding - het meest zinnig is om uit te zoeken als je het buitenland overweegt. En de financiering natuurlijk - ook niet onbelangrijk.