is het mogelijk om als 17 jarige 3 maanden te stoppen met school?

Ik heb een opleiding gekozen waar ik enorm spijt van heb, ik ben vanaf september begonnen maar ik weet zeker dat ik met de opleiding ga stoppen.
Ik heb veel beroepskeuze testen ect gemaakt en weet dat ik nu de opleiding secretaresse wil gaan doen. Dit kan vanaf februari en ik heb me hiervoor ingeschreven.

Alleen is het mogelijk om tot februari te gaan werken en tijdelijk niet meer naar school te gaan als 17 jarige?

Ik heb alleen mijn vmbo- gt diploma

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit de praktijk : ja, ik weet van minimaal 2 mensen die dat gedaan hebben ; voortijdig met de opleiding gestopt in afwachting van een nieuwe, en dan gewoon gaan werken in die tijd.
Wel altijd in samenwerking met een of ander orientatie-programma / beroepskeuze-traject. Dus niet zomaar uit zichzelf ; de leerplichtambtenaar was er van op de hoogte.

Antwoorden (3)

Je bent in principe tot je 18de leerplichtig. Wat je kunt doen is contact opnemen met de leerplichtambtenaar en samen zoeken naar een oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent tot je 18de leerplichtig maar je krijgt geen uitkering en geen AOW

Toegevoegd na 30 seconden:
Als je geen studie hebt gedaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is onzin. ongeschoolde wel werkenden krijgen dit ook gewoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en iedereen heeft recht op bijstand.
Computoon
9 jaar geleden
Nee, een 17-jarige heeft geen recht op bijstand. Die moet onderhouden worden door de ouders. Bijstand is (met bijzondere regels voor jeugdigen) mogelijk voor wie 18 jaar of ouder is en niet werkt of studeert.
Computoon
9 jaar geleden
De AOW in het antwoord is fout, dat is een volksverzekering voor alle ingezetenen. Maar daar moet vraagsteller nog minstens 50 jaar op wachten.
Je bent niet meer leerplichtig maar je hebt een kwalificatieplicht. Dat betekent dat je minimaal een mbo2 of een havodiploma moet hebben voor je 18de om te mogen stoppen met school. Neem contact op met school en zoek samen naar een oplossing, desnoods met een leerplichtambtenaar. Soms kan het wel.