Kan ik na de Havo in Engeland studeren?

ik wil nadat ik mijn HAVO diploma heb gehaald verder studeren in Engeland. Ik heb op internet goed rondgekeken en heb veel verschillende dingen gelezen, de ene site zegt dat je een VWO diploma nodig hebt, de andere zegt dat het 'hier en daar' wel mogelijk is maar dat je je eerst moet aanmelden.

ik wil voordat ik me aanmeld wel weten of het mogelijk is en wat ik daar met HBO kan vergelijken.

ik zit nu in 4 HAVO N&T met de volgende vakken:

Nederlands
Engels
Maatschappijleer
Lichamelijke opvoeding
CKV

Natuurkunde
Scheikunde
Wiskunde B
Informatica
economie
Levensbeschouwing
(maatschappelijke stage)

Is het dus mogelijk om na de HAVO in Engeland verder te gaan? of moet je daar VWO voor hebben? (vwo is geen optie aangezien ik geen Frans of Duits heb)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Het hbo-niveau zoals dat er in NL is, is eigenlijk een tussenvorm die in het buitenland eigenlijk zelden voorkomt, althans niet zelfstandig:
1. Het zit al bij het voortgezet onderwijs in, of
2. Het zit bij het universitair onderwijs in (bachelorfase, ook in Engeland)
In NL heeft men het hbo geïntroduceerd omdat veel bedrijven graag afgestudeerde studenten wilden die tijdens hun studie al veel praktische vaardigheden hadden opgedaan. Bij vroegere universitaire studies wisten studenten namelijk veel, maar hadden nauwelijks praktijkervaring.

In plaats van een vwo-diploma is het ook mogelijk verder te gaan nadat je een hbo-prodedeuse hebt gehaald. In Nederland is dat gelijkwaardig aan een vwo-diploma. En omdat (propedeuse)diploma's tegenwoordig internationaal erkend zijn, geldt ook dat je daarmee op een buitenlandse universiteit kunt studeren. Misschien is dat een optie voor je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit ben ik nu ook van plan, hopelijk nemen ze daar genoegen mee aangezien ik heb gelezen dat ze toch echt VWO eisen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt het op je school vragen aan een studieloopbaanbegeleider of decaan, die zal er ongetwijfeld meer van weten. In ieder geval succes met je keuze!