Wat kun je met een propedeuse?

Ik ben van plan om met mijn studie te stoppen. Dit jaar kan ik mijn propedeuse nog halen, maar daar moet ik dan nog wel redelijk wat punten voor halen. Het studeren hangt me gewoon de strot uit, dus ik wil ook niet verder op de universiteit met mijn P. Mijn vraag is: kan ik iets met een propedeuse, kan ik daar een baan op een hoger niveau mee krijgen of moet ik gewoon rekenen op laag opgeleid/ongeschoold werk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (1)

Voor het behalen van een propedeuse ontvang je (ook) een certificaat. Dat is dus ook een bewijs dat je (een deel van) een opleiding hebt afgerond. Het is dus verstandig om, als het mogelijk is, dit nog te behalen.

Ik raad je aan om met het zoeken naar werk niet te wachten tot je de propedeuse hebt behaald (en het certificaat hebt ontvangen).

Nu je bent toegelaten op de universiteit, ben je zeker niet laag opgeleid of ongeschoold. Je hebt immers een atheneum-, gymnasium- of VWO-diploma (of misschien een HBO-diploma?). Als je straks je propedeuse hebt gehaald, dan ben je zelfs nog hoger opgeleid dan alleen VWO. Er zijn allerlei mogelijkheden op VWO+-niveau en allerlei mogelijke banen. Veel bedrijven, zoals bijvoorbeeld banken, leiden graag zelf hun medewerkers op. Laat je over je mogelijkheden informeren bij bijvoorbeeld een uitzendbureau. Ook een studieadviseur op je universiteit kan je veel informatie geven. Ik raad je aan contact met hem of haar op te nemen.

Probeer bij sollicitaties aan jouw keuze om te stoppen met je studie een positieve draai te geven: jij bent resultaatgericht, praktisch ingesteld en steekt graag de handen uit de mouwen. (De universiteit was daarom misschien minder geschikt voor jou, of jij was niet zo geschikt voor een studie.) Laat wel weten dat je bereid bent om tijdens je werk opleidingen of cursussen te volgen, zodat je beter wordt in je werk. Dat zijn overigens meestal praktische cursussen, dus ze verschillen van de colleges op de universiteit.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je verkeerd leest, vraagsteller is niet toegelaten tot een universiteit en wil daar niet eens naar toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En daarbij: "Als je straks je propedeuse hebt gehaald, dan ben je zelfs nog hoger opgeleid dan alleen VWO." Nou een propedeuse zie ik niet HOGER dan VWO. Er zijn vele universiteiten waar je nog steeds niet naar toe kan met en propedeuse en wel met VWO (al moet je dan bepaalde vakken hebben).
Antoni
9 jaar geleden
Ik lees in de toelichting: "Ik ben van plan om met mijn studie te stoppen.", dus ze is al toegelaten tot de universiteit. en "Dit jaar kan ik mijn propedeuse nog halen, maar daar moet ik dan nog wel redelijk wat punten voor halen. Het studeren hangt me gewoon de strot uit, dus ik wil ook niet verder op de universiteit met mijn P.", dus ze is al bezig met die propedeuse aan de universiteit. Naar mijn idee is ieder diploma of certificaat dat je aan een universiteit kan halen, een voordeel bij een sollicitatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ze studeert aan de HBO het eerste jaar. Ik begrijp niet waar jij die universiteit vandaan haalt.
Antoni
9 jaar geleden
Ik lees in de vraag of in de toelichting niets over een HBO-opleiding, wel over de universiteit. Ook staat er in de toelichting niet dat ze van HBO naar de universiteit zou willen gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat dat ze OOK niet verder wil met de universiteit met haar P. Dat betekent dat ze zonder P nog niet naar de universiteit kan.
Antoni
9 jaar geleden
Naar mijn idee kan "ook niet verder" op twee manieren worden geïnterpreteerd: ze volgt nu een propedeuse aan een HBO en wil niet naar de universiteit (= jouw interpretatie), of ze beklemtoont hiermee dat ze van plan is te stoppen met haar studie (aan de universiteit), zoals ze in de eerste zin schrijft (= mijn interpretatie). Hoe het ook zij: naar mijn idee levert ieder (extra) certificaat, zowel van een HBO als van een universiteit, een voordeel op bij een sollicitatie. Ze moet zelf maar besluiten wat haar het beste lijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lees precies hetzelfde als jij, Antoni ; waar Pelle die HBO vandaan haalt is mij ook een raadsel. " Studie stoppen" , " niet verder op de universiteit" ....lijkt me toch vrij duidelijk dat ze meer heeft dan alleen vmbo.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HBO is ook studie en als je vraag gaat over je propedeuse dan is de zin 'dus ik wil ook niet verder op de universiteit met mijn P' voor mij duidelijk: een P halen heeft geen zin omdat ze DAARNA, dus na haar HBO-p toch niet naar een universiteit wil. Tenminste zo lees ik het. Probeer het nog eens want het kán wel en het klopt ook beter.