Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is de maximale winst MO=MK?

Waarom is de winst maximaal als de Marginale Opbrengst gelijk is aan de Marginale Kosten? Het staat in mijn economieboek uitgelegd maar ik begrijp er alsnog geen snars van... Kan iemand hier het me in Jip-en-Janneketaal uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Laten we eens kijken naar wat MO en MK betekenen. M staat voor marginaal, dat wil zeggen datgene wat er bijkomt of afgaat bij één product meer. De Marginale Opbrengst is dus de hoeveelheid extra opbrengst die je behaalt door één product meer te verkopen. De Marginale Kosten is de hoeveelheid die het extra kost als je één product meer verkoopt. Het idee is dat vóór het punt waar die twee gelijk zijn, MO groter is dan MK. Bij elk extra product krijg je er dus meer opbrengst bij dan dat er kosten bijkomen, dus maak je meer winst. Voorbij het punt waar ze gelijk zijn, zijn de MK groter, dus krijg je in feite minder winst door nog een product extra te verkopen. Het punt waar ze gelijk zijn is dus het punt waar je de meeste winst maakt.
Als je nog meer vragen over Economie hebt, stuur me maar een berichtje!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding