Wat betekent het precies als iemand zijn doctoraal heeft gehaald? Heeft hij zijn studie dan helemaal volbracht of alleen een bepaald deel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.9K
ronron1212
9 jaar geleden
Studie afgerond maar je kan altijd nog verder wetenschappelijk onderzoek gaan doen en dr worden

Het beste antwoord

Dan ben je klaar met de universitaire studie en krijg je de bul. (Wat op de middelbare school diploma heette). Daarbij hoorde (vroeger?) de titel drs, mr of ir.

Daarna kan de afgestudeerde verder studeren en mogelijk promoveren tot dr maar dat doen de meesten niet.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Ik dacht dit al maar wist het niet zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hele studie volbrengen is een 'raar' begrip, aangezien je een wel een curriculum kunt afwerken en nog alijd bij kan leren. Een doctoraal is, zoals Computoon terecht opmerkt, als je een vierjarige of vijfjarige universitaire (WO) studie hebt afgerond en je bul hebt ontvangen (en de ouderwetse titels als drs, ir en mr kreeg). Het behalen van een mastergraad gelijkgeschakeld met het behalen van een doctoraal. Overigens kan je zoals terecht opgemerkt dan nog promoveren naar doctor en later eventueel aangesteld worden als professor, maar professor is geen graad op zich. De oude titels zijn nog altijd rechtsgeldig, je mag i.p.v. MSc, MA: drs. of ir. voeren (welke van toepassing is), in geval van LLM, mr. voeren. Je mag beide echter, dezelfde, niet samen in één reeks combineren, dus drs. aaabc123, MSc., mag niet.
Maar een visitekaartje waarbij je in het Nederlands aan de ene kant dhr. drs. aaabc123 zet, en aan de andere Engelstalige kant, aaabc123, MSc. mag vaak wel, mits je die daartoe bevoegd bent. Mensen met een oude titel mogen geen MSc, MA of LLM voeren, maar mensen met een nieuwe titel (MSc, MA of LLM) mogen wel het Nederlandstige equivalent voeren (mits ze aan een graad van een Nederlandse unviersiteit hebben).